The values and shared characteristics of an independent nation foster a sense of belonging among its people, shaping their national identity. National identity serves political, economic, social, and military functions, and governments aim to leverage these functions to enhance national cohesion and ensure the survival of the political system. This study investigates the role and impact of national identity on the economic dimensions of a nation, employing a descriptive-analytical method based on library resources and field studies. In the field study, a questionnaire was distributed to gather opinions from scholars concerning these impacts. Due to the limited size of the statistical population, sampling was unnecessary; the questionnaire was sent to 200 experts and specialists, resulting in the collection of 96 completed responses after extensive follow-up. The independent t-test was employed for data analysis, confirming the normality of the data. The findings indicate that strengthening national identity enhances the sense of territorial belonging and patriotism among citizens, positively influencing self-confidence, innovation, and economic independence. In the production sector, individuals with a strong national identity are motivated to produce high-quality goods and services using domestic resources. In the consumption sector, there is a notable preference for purchasing and consuming domestic products. Consequently, national identity contributes to the development of high-quality domestic goods, increases domestic consumption, boosts production, strengthens the national currency, and generates employment, ultimately benefiting the national economy. Field findings results supported by descriptive statistics and statistical tests, confirm the theoretical framework, showing that experts strongly believe in the impact of national identity on enhancing various aspects of a country's economic power.
• احمدی، حمید و فاضلی، حبیب الله (1386). ناسیونالیسم، مشکله هویت و دولت ملی در تئوری اجتماعی، فصلنامه سیاست، مجله ی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 37، شماره 4، صص 21_40.
• احمدی، حمید (1382). هویت ملی ایرانی در گستره تاریخ، فصلنامه مطالعات ملی، سال چهارم، شماره1، صص 9_ 45.
• بهمنی، مهرزاد (1391). بررسی میزان ملی گرایی مصرفی، اعتماد به تبلیغات و تمایل به مصرف کالاهای داخلی در بین شهروندان 28 شهر کشور، فصلنامه پژوهش های ارتباطی، سال نوزدهم، شماره 3، صص 182- 159.
• پارسا، مهدی (1399). حمایت از تولیدات داخلی موجب ایجاد انگیزش سازنده در تولیدکنندگان، isna.ir/xdGzLt.
• چیرانی، ابراهیم، آقاجانی گلسفید، فاطمه، دل افروز، نگرس و آزاده دل، محمدرضا (1400). تبیین نگرش و قصد خرید مصرف کنندگان محصولات ایرانی با رویکرد تحقق بند هشتم اهداف اقتصاد مقاومتی (مطالعه موردی: لوازم خانگی)، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال 24، شماره 91، صص 65- 114.
• حافظ نیا، محمدرضا (1397). جغرافیای سیاسی ایران، تهران، انتشارات سمت، چاپ نهم.
• حافظ نیا، محمدرضا، صالح آبادی، ریحانه، زرقانی، سید هادی، احمدی، سیروس (1398). بررسی و ارزیابی متغیر های اقتصادی موثر بر قدرت ملی کشور ها، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال بیست و دوم، شماره 66، پاییز 1401، صص 269_ 241.
• حدیدی، احسان، حدیدی زواره، عفت و اسفندیار دشمن زیاری (1395). میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی مصرف کنندگان ایرانی از دیدگاه اقتصاد مقاومتی، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، سال چهارم، ویژه نامه اقصتاد مقاومتی، صص 169_ 191.
• حبیبی، آرش و سرآبادانی، مونا (1397). آموزش spss، نشر الکترونیکی پارس مدیر.
• حاجیانی، ابراهیم (1379). تحلیل جامعه شناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه، فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره 5، صص 193_ 228.
• حیدری، غلامحسن و حیدری بنی، زهره (1392). بررسی چالش های قدرت ملی در ایران با تاکید بر بحران هویت ملی، فصلنامه ژئوپلیتیک، سال دهم، شماره اول، بهار 1392، صص 82_ 60.
• خامنه ای، سید علی (1401). پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 1401، https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1252#112133.
• دراس، دی (1389). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نائبی، تهران: نشر نی.
• رهبر، فرهاد و خادمی، سیدموسی (1387). تهدید پذیری اقتصادی، تهدید پذیری هویت ملی(مطالعه موردی ایران و کشور های منطقه)، فصلنامه مطالعات ملی، سال نهم، شماره 3، صص 135_ 162.
• زرقانی، سید هادی (1399). درآمدی بر مبانی و سنجش قدرت ملی با مقایسه قدرت ملی ایران و عراق در دوران جنگ تحمیلی، تهران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.
• زهیری، علیرضا (1384). چیستی هویت ملی، نشریه علوم سیاسی، سال هشتم، شماره 1، صص 29_50.
• صدیقی، علی و عباسی، عبادالله (1397). قدرت اقتصادی و مدیریت امنیت ملی، اولین همایش ملی مدیریت با تاکید بر حمایت از کالا و خدمات ایرانی، آباده.
• قاسمی، علی اصغر و ابراهیم آبادی، غلامرضا (1389). نسبت هویت ملی و وحدت ملی در ایران، نشریه راهبرد، دوره 20، شماره 59، صص 107_ 138.
• قادری، جعفر (1397)، افزایش تولید داخلی، شاه کلید افزایش ارزش پول ملی، https://www.alef.ir/news/3970516049.html.
• کرم حاجیوند، بهزاد (1401)، تحلیل نقش و جایگاه هویت ملی در قدرت ملی کشور ها، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی به راهنمایی دکتر سید هادی زرقانی. گروه جغرافیا. دانشگاه فردوسی مشهد.
• کاویانی راد، مراد و فتاحی، مصطفی (1391). تاثیر هویت مکانی بر همگرایی ملی، نشریه برنامه ریزی و آمایش فضا، دوره 16، شماره 1، صص 25_ 41.
• گودرزی اردکانی، محبوبه، همتی، علی، گودرزی اردکانی، علی (1397). مدیریت و حمایت از تولید داخلی، گامی موثر جهت دستیابی به اقتصاد و اشتغال پایدار، سومین همایش بین المللی پژوهش های مدیریت علوم انسانی.
• مطالعات ملی (1379). فصلنامه شماره 5، سال دوم.
• مجتهدزاده، پیروز (1389). هویت ملی و تاریخ نگاری، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شماره 144، صص 18_23.
• مجتهد زاده، پیروز (1386)، دموکراسی و هویت ایرانی، تهران، نشر کویر.
• مرادی، کامران (1397). از هویت تا هویت ملی: مقدمه ای بر درک نظری هویت ملی و ناسیونالیسم به مثابه گفتمان، فصلنامه علمی ترویجی جامعه، فرهنگ و رسانه، سال هفتم، شماره 29، صص 29_ 50.
• نجفی، سجاد، یزدان پناه، کیومرث، پیشگاهی فرد، زهرا، بدیعی، مرجان (1399). تبیین عوامل اقتصادی کلیدی تاثیر گذار بر قدرت دفاعی ایران در افق زمانی 1410، تحقیقات اقتصادی، دوره 55، شماره 3، صص 760_ 737.
• وجهی، مهدی (1398)، هویت ملی ما، https://hedayatmizan.ir/site/content/11103.
• Castells, m. (2010). The Power of Identity, Oxford, Blackwell.
• Jacobson, J. (1998). Islam in Transition. London: Rutledge.
• Tellis, J. Ashley & Others.(2000) Measuring National Power in the Postindustrial Age.Rond:New York.
Karam hajivand,B. , zarghani,S. H. and Aazami,H. (2025). The Investigation of the Role and Position of National Identity in the Economic Power of Countries. Political Organizing of Space, 7(2), 1-27. doi: 10.48311/psp.7.2.1
MLA
Karam hajivand,B. , zarghani,S. H. , and Aazami,H. . "The Investigation of the Role and Position of National Identity in the Economic Power of Countries", Political Organizing of Space, 7, 2, 2025, 1-27. doi: 10.48311/psp.7.2.1
HARVARD
Karam hajivand,B.,zarghani,S. H.,Aazami,H. (2025). 'The Investigation of the Role and Position of National Identity in the Economic Power of Countries', Political Organizing of Space, 7(2), pp. 1-27. doi: 10.48311/psp.7.2.1
CHICAGO
B. Karam hajivand, S. H. zarghani and H. Aazami, "The Investigation of the Role and Position of National Identity in the Economic Power of Countries," Political Organizing of Space, 7 2 (2025): 1-27, doi: 10.48311/psp.7.2.1
VANCOUVER
Karam hajivand,B.,zarghani,S. H.,Aazami,H. The Investigation of the Role and Position of National Identity in the Economic Power of Countries. Political Organizing of Space, 2025; 7(2): 1-27. doi: 10.48311/psp.7.2.1