Explaining the Pattern of Tension and Conflict Factors between the Political-Administrative Realms

Document Type : Original Research

Authors
1 PhD student in Political Geography, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Professor of Political Geography, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Political Geography, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
Abstract
The growing trend of local conflicts within the national space of countries and between the political-administrative realms raises this issue that on what factors and foundations are such conflicts and tensions are based and what mechanism do they follow? Although fundamental differences and contradictions in various spatial -geographical, social, cultural and ethnic, historical, political, etc are the basis of many internal tensions and conflicts in countries, the method of management and political organization of the space in the form of civil divisions is one of the most important factors intensifying or reducing these conflicts. Therefore, in this research, using the descriptive-analytic method and relying on library resources, the most important causes and sources of tension and conflict among political-administrative realms within countries are discussed. The results showed that factors such as the pattern of political management of national space, changes in borders and boundaries of the administrative divisions, natural and cultural heterogeneity in divided units, unbalanced development of political -administrative units, the geography of power and support participation, local competitions, electoral constituency, place senses of units and the resulting identity effects, unbalanced shapes and sizes of divided units, border disputes and environmental issues are the most important factors in creating tension and conflict among political -administrative realms. All of these factors are in a systematic relationship and their interactions will intensify conflicting interests and diverge and eventually create tensions and conflicts among the political -administrative realms.

Keywords

Subjects


1. احمدی پور، زهرا و محمد رحیم رهنما. (1390). نقش نظام تقسیمات کشوری در توسعه ملی مورد مطالعه: ایران، فصلنامه برنامه ریزی و آمایش فضا، شماره70، ص 17.
2. احمدی پور، زهرا و میثم میرزایی تبار. (1389). نقش احساس مکانی در سازماندهی سیاسی فضا، فصلنامه آمایش محیط، شماره 12، ص 60.
3. احمدی پور، زهرا و همکاران. (1392). بررسی نقش تقسیمات کشوری در توسعه ناحیه‌ای، فصلنامه ژئوپلیتیک، شماره 41، ص 60.
4. احمدی پور، زهرا و همکاران. (1393). بررسی راهبرد تشکیل استان خلیج فارس و تاثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس، شماره 1، ص 95.
5. احمدی پور، زهرا. (1379). تقسیمات کشوری و امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره 7، ص279.
6. احمدی پور، زهرا و علیرضا منصوریان. (1385). تقسیمات کشوری و بی ثباتی سیاسی در ایران، فصلنامه ژئوپلیتیک، سال 2، شماره 1، ص 63.
7. احمدی، سیروس و محمد اکبرزاده. (1397). پیامدهای سیاسی– امنیتی خشک شدن دریاچه ارومیه، فصنامه ژئوپلیتیک، سال 14، شماره 3، ص 95.
8. اخباری، محمد و محسن یداللهی. (1384). فرایند تصمیم گیری تقسیم استان خراسان و اثرات سیاسی- اجتماعی آن، فصلنامه ژئوپلیتیک، دوره 1، شماره 2، ص 27.
9. اطاعت، جواد و سیده زهرا موسوی. (1389). رابطه متقابل امنیت ناحیه‌ای و توسعه یافتگی فضاهای سیاسی با تاکید بر سیستان و بلوچستان، فصلنامه ژئوپلیتیک، شماره 21، ص90.
10. اطاعت، جواد و سیده زهرا موسوی. (1387). تقسیمات کشوری و توسعه پایدار در ایران، فصلنامه ژئوپلیتیک، سال چهارم، شماره 3، ص 71.
11. اعظمی، هادی و علی اکبر دبیری. (1391). تحلیل عناصر تهدید اقتصادی- کارکردی و شکلی- کالبدی در نظام تقسیمات کشوری ایران، فصلنامه جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، شماره 18، ص 190.
12. برگس، هیدی. (1390). دانشنامه حل و فصل منازعه، ترجمه محمد جعفر جوادی ارجمندی، انتشارات دانشگاه تهران، ص 108.
13. بیرو، آلن. (1375). فرهنگ علوم اجتماعی، باقر ساروخانی، تهران: نشر کیهان، ص 62.
14. پورموسوی، موسی و همکاران. (1387). سازماندهی سیاسی فضا و نواحی فرهنگی و کارکردی در ایران، فصلنامه ژئوپلیتیک، دوره4،شماره 13، ص 94-91.
15. پیشگاهی فرد، زهرا و همکاران. (1391). بررسی تاثیرات شکل جغرافیایی استان ایلام بر توسعه نیافتگی آن، فصلنامه برنامه ریزی منطقه‌ای، شماره 8، ص 90.
16. حافظ نیا، محمد رضا. (1392). بررسی و نقد نظریه‌های تنش و منازعه کشورها و ارائه مدل نظری، فصلنامه ژئوپلیتیک، شماره 32، ص 1.
17. حافظ‌نیا، محمدرضا. (1385). اصول و مبانی ژئوپلیتیک، انتشارات پاپلی، ص 344.
18. دادس، کلاوس. (1384). ژئوپلیتیک در جهان متغیر، ترجمه علاالله عبدی و زهرا احمدی پور، نشر بلاغ دانش، ص 30.
19. دولفوس، اولیویه. (1374). فضای جغرافیایی، ترجمه سیروس سهامی، نشر نیکا، ص 139.
20. ریاحی، وحید و همکاران. (1399). عوامل موثر بر ناکارآمدی نظام تقسیمات کشوری در سطح محلی (مورد مطالعه: شهرستان ارومیه)، فصلنامه ژئوپلیتیک، شماره 59، ص 123.
21. فالتزگراف، رابرت و جیمز دئورتی. (1389). نظریه‌های متعارض در روابط بین‎الملل، نشر قومس، ص 297.
22. کریمی پور، یدالله و حمید رضا محمدی. (1389). ژئوپلیتیک ناحیه گرایی و تقسیمات کشوری ایران، تهران: نشر انتخاب، ص 202.
23. کلار، مایکل. (1381). جغرافیای جدید منازعات، فصلنامه سیاست خارجی، سال شانزدهم، شماره 1، صص 131-130.
24. مویر،ریچارد. (1391). درآمدی نو بر جغرافیای سیاسی، ترجمه دره میرحیدر، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، ص 199.
25. وبر، ماکس. (1393). جامعه و اقتصاد، ت‍رج‍م‍ه‌ ع‍ب‍اس‌ م‍ن‍وچ‍ه‍ری‌، م‍ه‍رداد ت‍راب‍ی‌ن‍ژاد، م‍ص‍طف‍ی‌ ع‍م‍ادزاده‌، انتشارات سمت، ص43.
26. هالستی، کالوی یاکو. (1373). مبانی تحلیل سیاست بین الملل. ترجمه بهرام مستقیمی و مسعود طارم سری،تهران: موسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، ص 693.
27. Bächler, Günter. (2004). Conflict Transformation Through State Reform, Berghof Research Center For Constructive Conflict Management, 2.
28. Bazzi, Samuel and Matthew Gudgeon. (2016). Local Government Proliferation, Diversity and Conflict, Studies of Conflict Project (ESOC) Working Papers 5, Empirical Studies of Conflict Project, 1, 23,29.
29. Brecher, M. (2008). International Political Earthquakes, United States: Michigan University Press, 6.
30. Collins, Randall. (1985). Four Sociological Traditions, Oxford University Press, p67.
31. Coser, Lewis. (1956). The Function of Social Conflict, New York: The Free Press, 3.
32. Creanga, lon. (2001). Local Public Administration In The Context of Current Constitutional Provisions And Perspective of New Constitutional Regulations, 1.
33. Deutsch, M. et.al. (Eds.). (2006). The Handbook of Conflict Resolution Theory and Practice, Second Edition, San Francisco: Jossey-Bass, 13.
34. Gorur, Aditi and Madeline Vellturo. (2017). Local Conflict, Local Peacekeeping, Peacekeeping Reform Project, Stimson Center, 7.
35. Hajdu, zoltan. (1987). Administrative Geography And Reforms of The Administrative Areas In Hungary, Centre For Regional Studies, Hungarian Academy of Sciences, 52.
36. Harbom, L; Högbladh, S & Wallensteen, P. (2006). Armed Conflict And Peace Agreements. Journal of Peace Research, 13.
37. Jackson, Paul and Zoe Scott. (2007). Local Government in Post-Conflict Environments, United Nations Development Programm Oslo Governance Centre, 5-6.
38. Oberschall, Anthony. (1993). Social Movements Ideologies, Interest, And Identities, Routledge Publisher, 30 -39.
39. Prescott, J.V (1987), Political Frontiers & Boundaries. London: Routledge, 93.
40. Schellenberg, James and Donald P. Irish. (2014). Conflict Between Communities, Published by: Professors World Peace Academy.
41. Smith, D. (2008). Towards A Strategic Framework For Peace Building: Getting Their Act Together: Royal Norwegian Ministry of Foreign Affairs, 21.
42. Subra, Philippe. (2012). Geopolitics: A Unique or Multidimensional Concept? Place, Issues and Tools of Local Geopolitics, Hérodote, n 146-147, La Découverte, 51-57.
43. Suraji, Suraji. (2018). Administrative Region Proliferation And A Conflict of Interests On Public Bureaucracy Distribution In Indonesia, Annual International Conference of Business and Public Administration, 243.
44. Swianiewicz, Paweł. (2010). Territorial Fragmentation As A Problem, Consolidation As a Solution?, By the Local Government And Public Service Reform Initiative, Open Society Institute–Budapest, 11.
45. Tumanyan, david. (2005). The Ways of Local Self-Government System Development In The Republic of Armenia, Policy Papers of the Armenian Team in the Framework of the South Caucasus Regional Project, 21.
46. Venice Commission. (2002). Administrative And Territorial Reforms Creating Territorial Communities or Authorities At Deferent Levels, Final Activity Report, Strasbourg, 4.