1
PhD student in Political Geography, Islamic Azad University, Science and Research Branch
2
Assistant Professor of Islamic Azad University, Science and Research Branch
3
Associate Professor, Islamic Azad University, Science and Research Branch
4
Associate Professor, Islamic Azad University, Central Tehran Branch
Abstract
China has launched the Silk Road Rehabilitation Project, a "one-way belt project," as a comprehensive regional project. The main goal of this project is to enhance the level of development of the countries between the eastern and western borders of Eurasia by facilitating regional cooperation and developing the infrastructure of the transit countries. The project has two routes: the Silk Road Economic Belt and the 21st Century Maritime Silk Road. The one-way belt project has various geopolitical, economic, political and commercial dimensions. Areas of non-economic cooperation within the framework of this project include: ensuring the security of trade routes, strengthening counterterrorism cooperation at the regional level, designing mechanisms for resolving disputes over land and sea disputes, developing marine resources, and cooperating in the field of environmental protection and increasing in cultural exchanges. This study using the descriptive- analytic method explains the geopolitical position of Chabahar port in China’s Maritime Silk Road in the 21st Century.
1. احمدیان امیر، صالحی دولت آباد و صالحی روح الله (1397). طرح راه ابریشم چین جدید (اهداف، موانع و چالشها). مطالعات روابط بین الملل، زمستان 2015، شماره 36.
2. حافظ نیا محمد (1385). اصول و مبانی ژئوپلیتیک. مشهد، انتشارات موسسه تحقیقات امیرکبیر.
3. حافظ نیا محمدرضا (1381). جغرافیای سیاسی ایران. انتشارات سمت، تهران.
4. حافظ نیا محمدرضا و رومینا ابراهیم (1384). تجزیه و تحلیل ظرفیتهای ژئوپلیتیکی سواحل جنوب شرقی ایران مطابق با منافع ملی. مجله جغرافیا و توسعه، شماره 3، 20-5.
5. حافظ نیا محمد رضا ( 1385). اصول و مفاهیم ژئوپلتیک، جلد نخست، تهران: انتشارات پاپلی.
6. حافظ نیا محمد رضا (1390). اصول و مفاهیم ژئوپلتیک. تهران: انتشارات سمت.
7. جوادیان عباس (1397 ). احیای جاده ابریشم و موازنه سازی چین با ایالات متحده آمریکا. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
8. روشندل جلیل و سیف زاده حسن (1382). درگیریهای ساختاری در منطقه خلیج فارس. مرکز تحقیقات علمی.
9. زرقانی سید هادی و احمدی ابراهیم (1395). تحلیل نقش و موقعیت بندر چابهار در وابستگیهای ژئوپلیتیک هند. اولین کنفرانس انجمن جغرافیایی و برنامه ریزی مناطق مرزی ایران. زاهدان، 13-1.
10. زرقانی سید هادی و حجی پناه نرگس (1395 ). نقش و جایگاه کرانههای اقیانوسی جنوب شرقی ایران در طرحهای احیای جاده ابریشم. همایش پتانسیلهای ژئوپلیتیکی فرآوری پتانسیلهای ژئوپلیتیکی توسعه در کرانههای اقیانوسی جنوب شرق کشور، تهران، وزارت کشور.
11. زین العابدین یوسف و کارساز آنام (1389). جایگاه موقعیت جغرافیایی در نظریههای ژئوپلتیک. فصلنامه نگرشهای نو در جغرافیایی انسانی، شماره 9.
12. سیاره جعفر و عیدانی میلاد (1395). تحلیل محیط درونی و بیرونی بندر چابهار از دیدگاه مشتریان. صنعت حمل و نقل دریایی، دوره2, شماره 4، از صفحات 64-72.
13. صباغی احمد رضا ( 1386 ). عدم تخصیص بودجه لازم پاشنه آشیل حمل ونقل جادهای. ماهنامه صنعت حمل ونقل، سال 36، شماره 59.
14. صفارزاده محمود، عزیز آبادی ابراهیم، حمیدی حمید و شهبا محمد علی (1385 ). حمل ونقل دریایی. انتشارات اسرار دانش.
15. قیاسی فیروز (1380). بررسی آثار اقتصادی محور ترانزیتی ایران-عراق-سوریه-عربستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم وصنعت، تهران.
16. عابدینی محسن (1399). تاثیر ژئوپلیتیکی یک پروژه یک کمربند-یک راه چین بر توسعه و امنیت کشورهای معبر. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
17. عزتی عزت الله (1377). ژئوپلیتیک. تهران، انتشارات سمت.
18. عزتی عزت الله و شکری شمس الدین ( 1391). بررسی جایگاه چابهار در ترانزیت شمال –جنوب و نقش آن در توسعه شهرهای همجوار. فصلنامه جغرافیایی سرزمین، سال نهم، شماره 36.
19. فرجی راد عبدالرضا و خیری سهیل (1392). بررسی علل عدم تشکیل همگرایی پویا و پایدار در آسیای مرکزی. فصلنامه ژئوپلیتیک، دوره 9، شماره 3، 116-84.
20. قرونه اسماعیل (1397). پروژه جاده ابریشم و تاثیر آن بر امنیت ملی ایران با تاکید بر امنیت اقتصادی. دانشگاه خوارزمی، تهران.
21. مجدی حسن و توماج یحیی (1396). شناسایی و اولویت بندی عوامل اثرگذار بر ترغیب شرکتها به صادرات از بنادر. فصلنامه صنعت حمل و نقل دریایی, دوره 3, شماره 3، صفحه: از35 تا 42.
22. محرابی علیرضا و امیری هاشم (1392). نقش عوامل سیاسی-امنیتی در توسعه منطقه آزاد چابهار. فصلنامه ژئوپلیتیک، سال 9، شماره 22، 165-140.
23. مطوف شریف (1398). کنفرانس تخصصی یک کمربند-یک راه، انجمن آمایش سرزمین ایران، تهران .
24. ملکی عباس و رئوفی مجید (1395). راه ابریشم جدید؛ یک کمربند-یک جاده، نظریه چینیها برای رهایی از محدودیتهای استراتژیکی. تهران. انتشارات ابرار معاصر.
25. Funaiole and Hillman (2018). China's maritime silk initiative -Iber china .
26. https://www.chinadiscovery.comchina-silk-road-toursmaps.htm
Abedini,M. , Ghorbaninejad,R. , Faraji Read,A. and Akhbari,M. (2021). Explain the geopolitical position of Chabahar port on the 21st century China Silk Road. Political Organizing of Space, 3(2), 107-116.
MLA
Abedini,M. , Ghorbaninejad,R. , Faraji Read,A. , and Akhbari,M. . "Explain the geopolitical position of Chabahar port on the 21st century China Silk Road", Political Organizing of Space, 3, 2, 2021, 107-116.
HARVARD
Abedini,M.,Ghorbaninejad,R.,Faraji Read,A.,Akhbari,M. (2021). 'Explain the geopolitical position of Chabahar port on the 21st century China Silk Road', Political Organizing of Space, 3(2), pp. 107-116.
CHICAGO
M. Abedini, R. Ghorbaninejad, A. Faraji Read and M. Akhbari, "Explain the geopolitical position of Chabahar port on the 21st century China Silk Road," Political Organizing of Space, 3 2 (2021): 107-116,
VANCOUVER
Abedini,M.,Ghorbaninejad,R.,Faraji Read,A.,Akhbari,M. Explain the geopolitical position of Chabahar port on the 21st century China Silk Road. Political Organizing of Space, 2021; 3(2): 107-116.