The role of Political Relations Between Countries in The Development of Tourism: A Case Study of Iran and Oman

Document Type : Original Research

Author
PhD student in Political Geography, Islamic Azad University, Central Tehran Branch
Abstract
Politics is a product of geography and tourism, which is one of the geopolitical foundations of Iran, has not been unaffected by politics and has had many vicissitudes in proportion to political developments and political relations with the world in Iran and after the victory of the Islamic Revolution. Iran, with all its historical, cultural, and natural attractions in recent years, has been able to achieve relative success in this field, and the efforts and attention of tourism industry activists, the expansion of mass communication network, government facilitation policies, and attention to infrastructure, education and welfare have been among the most important reasons. Undoubtedly, the political relations of the countries have not been ineffective in the development of tourism cooperation, and the security, welfare, educational, as well as strengthened historical, cultural, and territorial commonalities between the two countries have been effective in expanding these tourist exchanges. For this purpose, the required data for the research have been collected from the content of upstream laws and programs of the Islamic Republic of Iran by the documentary method. The results show that the more countries have strengthened political relations, the more they are developed in tourism. This is, of course, clear in the case of Iran and Oman, which have been studied on a case-by-case basis. At the same time, if more infrastructure, welfare, and advertising facilities are developed, they will enjoy more prosperity.

Keywords

Subjects


1. تاریوردی حسن و قایم پناه صمد 1396، عوامل موثر در گسترش روابط ایران و عمان در دهه اخیر (1384- 1394 ) ، فصل‌نامه پژوهش‌های سیاسی و بین المللی، دوره 8 ، شماره 30 ، صص 151- 177
2. چمنکار، محمد جعفر 1386، روابط ایران و عمان در دوره پهلوی دوم، نشریه علوم انسانی و اجتماعی تبریز، شماره 25، صص 36 - 68
3. حیدری چیانه، رحیم و دیگران 1392 ،" تحلیلی بر سیاست گذاری گردشگری در ایران"- برنامه ریزی و توسعه گردشگری. سال دوم- شماره 5- صص 11تا 32
4. دهقانی فیروز آبادی، سید جلال و فیروزی، علیرضا 1391 ، "دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در دوران اصولگرایی"، روابط خارجی، دوره 4، شماره 2، صص 71-110 ، تابستان
5. دهقانی فیروز آبادی، سید جلال 1388 ،" سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران" ، تهران ، سمت
6. داس ویل، راجر 1393، " مدیریت جهانگردی: مبانی، راهبردها و آثار"، مترجم اعرابی، سید محمد و ایزدی، داود ، انتشارات دفتر پزوهش‌های فرهنگی، چاپ پنجم
7. کریمی دستنایی طاهره 1395، آثار اقتصادی سفر و گردشگری در ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران
8. مجیدی محمد رضا 1389" سیاست گردشگری خارجی در ایران": جستجوی الگوی مطلوب. فصل‌نامه سیاست، سال40، شماره 4،صص257 تا 272
9. ویسی هادی، بررسی سیاست‌گذاری صنعت گردشگری در قوانین بالا دستی جمهوری اسلامی ایران، فصل‌نامه پژوهشی مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی، شماره 25، دوره 7، زمستان 1396، صفحات 93 تا 112.
10. Edgell. DL, Allen. M.D.,Smith.G & Swanson.G.R 2008.Tourism policy and planning: Yesterday. Today and Tomorrow. Elsevier.
11. Jones. E,2010 “Arab Politics and Tourism: Political Change and Tourism in the Great Socialist People’s Lybia Arab Jamahirya”. In: Tourism and Political Change.
12. Longman dictionary 1991 p 3046،3047
13. Oxford dictionary1970 p 189
14. Penny Wan.Y.K.2013, “A Comparison of the Governance of Tourism Planning in the Two Special Administrative Regions SARs of China- Hong Kong and Makao”. Tourism management. vol 36. pp.164-177.
15. Travel & Tourism Economic Impact 2016, IRAN
16. The Travel & Tourism Competitiveness Report ,2015
17. The Travel & Tourism Competitiveness Report ,2013
18. Webster dictionary 1973 p 1218
19. www.cbi.ir
20. www.amar.org.ir
21. www.mcth.ir
22. www.wikipedia.org
23. http://WWW.wttc.org/datagateway
24. http://www.worldbank.org/en/country/iran