1- فردوسی مشهد
2- فردوسی مشهد ، aazami@um.ac.ir
چکیده: (69 مشاهده)
نامزدهای انتخاباتی اصلیترین بازیگر انتخابات به شمار میروند که در واقع کانون کارزار انتخاباتی به شمار میروند، حال پرسش این است که عواملی که باعث پیروزی یک نامزد انتخاباتی میشود چیست؟ عوامل گوناگونی در این زمینه موثر هستند که بر بنیاد نظریات رفتار انتخاباتی و رویکردهای نظری مشارکت سیاسی تبیین شدهاند. نظریات جامعه شناختی و روانشناسی اجتماعی و اقتصاد سیاسی اصالت را در شاخصها و مولفه ها اجتماعی، روانی و عقلی در قالب تاکید بر خرده فرهنگها و کلانفرهنگهای اجتماعی (ویژگیهای جمعیتی و عضویت در نهادها و گروهها)، و فرد وفادار به هویت حزبی و کنش عقلی و مطالبه محور میدانند.. در همین زمینه رهیافتهای نظری نخبهگرایی، ارتباطات سیاسی و جغرافیای انتخابات، اصالت را به نخبگان سیاسی و اجابت دستور، رسانه و مراودات بین جمعیت رأی دهنده در فضای جغرافیایی با مقیاس های متنوع در قالب تاکید بر نیروههای سیاسی کنش گر، ابزارهای ارتباطی فضا ساز و پوشنده تمامی جمعیت فضای جغرافیایی میدانند. بنابراین میتوان گفت عاملها، متنوع و ناهموزن هستند به طور ی که هر یک از این عوامل و راهبردها سازوکارها و موقعیت عملکردی خاص خود را دارند اما در بین این عوامل و استراتژیها پنج راهبرد به همراه محورهای آنها یعنی شخصیت فردی و اجتماعی نامزدها، احزاب سیاسی، پول و منابع مالی، رسانه و نگرش جغرافیایی و متفاوت پنداشتن اهمیت فضاها و مکانهای رأی خیز، بیشترین و قویترین نقش و جایگاه را در پیروزی نامزد انتخاباتی بر عهده دارند.و بازیگران در درجه نخست باید این پنج فاکتور فضاساز را در پیکارهای انتخاباتی برای خود فراهم نمایند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آمایش سیاسی فضا دریافت: 1402/4/6 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10