دوره 6، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 218-197 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi V, Aazami H, Zarghani S H. Explaining the Factors Affecting the Victory of the Candidates in the Electoral Competitions and Presenting an Optimal Model. pos 2024; 6 (3) :197-218
URL: http://psp.modares.ac.ir/article-42-70123-fa.html
صادقی وحید، اعظمی هادی، زرقانی سید هادی. تبیین عوامل موثر بر پیروزی نامزدها در پیکارهای انتخاباتی و ارائه الگوی بهینه. آمايش سیاسی فضا. 1403; 6 (3) :197-218

URL: http://psp.modares.ac.ir/article-42-70123-fa.html


1- دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشیار جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، aazami@um.ac.ir
3- دانشیار جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (2015 مشاهده)
نامزدهای انتخاباتی اصلی­ترین بازیگر انتخابات به شمار می­روند که در واقع کانون کارزار انتخاباتی به شمار می­روند، حال پرسش این است که عواملی که باعث پیروزی یک نامزد انتخاباتی می‌شود چیست؟ عوامل گوناگونی در این زمینه موثر هستند که بر بنیاد نظریات رفتار  انتخاباتی و رویکردهای نظری مشارکت سیاسی تبیین شده­اند. نظریات جامعه­شناختی و روانشناسی اجتماعی و اقتصاد سیاسی اصالت را در شاخص­ها و مولفه­ها اجتماعی، روانی و عقلی در قالب تاکید بر خرده­فرهنگ­ها و کلان­فرهنگ­های اجتماعی (ویژگی­های جمعیتی و عضویت در نهادها و گروه‌ها)، و فرد وفادار به هویت حزبی و کنش عقلی و مطالبه­محور می­دانند. در همین زمینه رهیافت­های نظری نخبه‌گرایی، ارتباطات سیاسی و جغرافیای انتخابات، اصالت را به نخبگان سیاسی و اجابت دستور، رسانه و مراودات بین جمعیت رای دهنده در فضای جغرافیایی با مقیاس‌های متنوع (ایالت، استان، شهرستان، بخش، همسایگی، محل و منطقه؛ تفاوت‌های فضایی) در قالب تاکید بر نیرو‌های سیاسی کنشگر، ابزارهای ارتباطی فضاساز و پوشنده تمامی جمعیت (رای­دهنده) فضای جغرافیایی می­دانند. بنابراین می­توان گفت عامل­ها، متنوع و ناهم­وزن هستند به‌‎طوریکه هر یک از این عوامل و راهبردها سازوکارها و موقعیت عملکردی خاص خود را دارند اما در بین این عوامل و استراتژی­ها، پنج راهبرد (عامل) به همراه محورهای آنها یعنی شخصیت فردی و اجتماعی نامزدها، احزاب سیاسی، پول و منابع مالی، رسانه و نگرش جغرافیایی و متفاوت پنداشتن اهمیت فضاها و مکان‌های رای­خیز، بیشترین و قوی‌ترین نقش و جایگاه را در پیروزی نامزد انتخاباتی بر عهده دارند و بازیگران در درجه نخست باید این پنج فاکتور فضاساز را در پیکارهای انتخاباتی برای خود فراهم نمایند. داده­کاوی سرشتی تبینی و پیمایشی دارد چراکه مقاله از جنس نظری و تجویزی است.
 
متن کامل [PDF 845 kb]   (492 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آمایش سیاسی فضا
دریافت: 1402/4/6 | ویرایش نهایی: 1403/7/28 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.