1- دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشیار جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، aazami@um.ac.ir
3- دانشیار جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (2015 مشاهده)
نامزدهای انتخاباتی اصلیترین بازیگر انتخابات به شمار میروند که در واقع کانون کارزار انتخاباتی به شمار میروند، حال پرسش این است که عواملی که باعث پیروزی یک نامزد انتخاباتی میشود چیست؟ عوامل گوناگونی در این زمینه موثر هستند که بر بنیاد نظریات رفتار انتخاباتی و رویکردهای نظری مشارکت سیاسی تبیین شدهاند. نظریات جامعهشناختی و روانشناسی اجتماعی و اقتصاد سیاسی اصالت را در شاخصها و مولفهها اجتماعی، روانی و عقلی در قالب تاکید بر خردهفرهنگها و کلانفرهنگهای اجتماعی (ویژگیهای جمعیتی و عضویت در نهادها و گروهها)، و فرد وفادار به هویت حزبی و کنش عقلی و مطالبهمحور میدانند. در همین زمینه رهیافتهای نظری نخبهگرایی، ارتباطات سیاسی و جغرافیای انتخابات، اصالت را به نخبگان سیاسی و اجابت دستور، رسانه و مراودات بین جمعیت رای دهنده در فضای جغرافیایی با مقیاسهای متنوع (ایالت، استان، شهرستان، بخش، همسایگی، محل و منطقه؛ تفاوتهای فضایی) در قالب تاکید بر نیروهای سیاسی کنشگر، ابزارهای ارتباطی فضاساز و پوشنده تمامی جمعیت (رایدهنده) فضای جغرافیایی میدانند. بنابراین میتوان گفت عاملها، متنوع و ناهموزن هستند بهطوریکه هر یک از این عوامل و راهبردها سازوکارها و موقعیت عملکردی خاص خود را دارند اما در بین این عوامل و استراتژیها، پنج راهبرد (عامل) به همراه محورهای آنها یعنی شخصیت فردی و اجتماعی نامزدها، احزاب سیاسی، پول و منابع مالی، رسانه و نگرش جغرافیایی و متفاوت پنداشتن اهمیت فضاها و مکانهای رایخیز، بیشترین و قویترین نقش و جایگاه را در پیروزی نامزد انتخاباتی بر عهده دارند و بازیگران در درجه نخست باید این پنج فاکتور فضاساز را در پیکارهای انتخاباتی برای خود فراهم نمایند. دادهکاوی سرشتی تبینی و پیمایشی دارد چراکه مقاله از جنس نظری و تجویزی است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آمایش سیاسی فضا دریافت: 1402/4/6 | ویرایش نهایی: 1403/7/28 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10