ارایه الگوی بهینه توسعه فضایی مناطق نمونه گردشگری در استان تهران با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره TOPSIS

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
چکیده
اهداف: گردشگری که امروزه از آن به‌عنوان صنعت پاک یاد می‌شود یکی از مسایل مهمی است که به دلیل تاثیرات زیادی که بر اقتصاد جوامع می‌گذارد نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به‌منظور توسعه مناطق گردشگری، ابتدا بایستی این مناطق مستعد شناسایی شوند. هدف این پژوهش ارایه الگوی بهینه توسعه فضایی مناطق نمونه گردشگری در استان تهران با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره TOPSIS بود.

ابزار و روش‌ها: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی- توسعه‌ای و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است که در سال ۱۳۹۵ انجام شد. جامعه‌ آماری پژوهش شامل کارشناسان، صاحب‌نظران، برنامه‌ریزان گردشگری و کارشناسان اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تعداد ۳۰ نفر بود. برای جمع‌آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه‌ای و سازمانی و بررسی‌های میدانی، مانند پرسش‌نامه، مصاحبه و مشاهده استفاده شد. به‌منظور گروه‌بندی مناطق، تکنیک تصمیم‌گیری چندمعیاره TOPSIS به‌کار گرفته و از ۱۰ شاخص در استان استفاده شد. برای خوشه‌بندی از نرم‌افزار ArcGIS۱۰.۲ استفاده شد.

یافته‌ها: استان تهران در راستای توسعه فضایی بهینه صنعت گردشگری به ۳ خوشه تقسیم‌ شد که در آن، نواحی شرقی و شمالی استان در خوشه ۱، نواحی غربی، مرکزی و جنوب شرقی استان در خوشه ۲ و نواحی جنوب غربی استان در خوشه ۳ قرار گرفتند.

نتیجه‌گیری: به‌منظور ارایه الگوی بهینه توسعه فضایی مناطق نمونه گردشگری در استان تهران با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره TOPSIS، ۳خوشه استان تهران از یکدیگر تفکیک می‌شوند که شامل خوشه ۱ (مناطق شرقی و شمالی)، خوشه ۲ (مناطق غربی، مرکزی و جنوب شرقی) و خوشه ۳ (مناطق جنوب غربی) هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1- Yavari K, Rezagholizadeh M, Aghaei M, Mostafavi SMH. The effect of tourism on economic growth: The case of OIC member countries. J Econ Res. 2010;45(2):219-42. [Persian]
2 -Reid LJ, Smith SLJ, McCloskey R. The effectiveness of regional marketing alliances: A case study of the Atlantic Canada tourism partnership 2000-2006. Tour Manag. 2008;29(3):581-93.
3- Sharpley R. Rural tourism and the challenge of tourism diversification: The case of Cyprus. Tour manag. 2002;23(3):233-44.
4- -Jamrozy U. Marketing of tourism: A paradigm shift toward sustainablitiy. Int J Cult, Tour Hosp Res. 2007;1(2):117-30.
5- -Abdolahi A. Convert role (function) of the old texture of Shiraz to tourist attractions, past, present, future [Dissertation]. Zahedan: University of Sistan and Baluchestan; 2009. [Persian]
6 -Noori Gh, Fotohi S, Taghizadeh Z. The Prioritization of Kermanshah tourism poles based on the potential of tourism sample regions using TOPSIS multi-criteria decision-making techniques. Geogr Sustain Environ. 2012;2(4):75-94. [Persian]
7 -Mahmudinezhad H, Bemaniyan M. Basics of rural tourism planning and development. Tehran: Hele, Tahan; 2009. [Persian]
8- -Momeni M, Taghipour Javi M, Mostaghasi Sh. Optimal location of sample tourism destinations (Case study of Sistan and Baluchestan province). Geogr J Tour Space. 2013;2(8):113-42. [Persian]
9- -Roknodin Eftekhari A, Pourtaheri M, Aghamohamadi M. The role of tourism sample areas in development of nomadic lands (Case study: Alvand tourism sample area in Hamadan). Tour Dev. 2012;1(1):59-75. [Persian]
10 -Gunn CA, Var T. Tourism planning: Basics, concepts, cases. Hove: Psychology Press; 2002.
11 -World Tourism Organization. UNWTO annual report, A year of recovery [Internet]. Madrid: World Tourism Organization; 2011 [cited 2017 Dec 16]. Available from: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/final_annual_report_pdf_3.pdf.
12 -Ferreira, João M, Estevão CMS. Regional competitiveness of a tourism cluster: A conceptual model proposal. Encontros Cient-Tour Manag Stud. 2009;(5):37-51.
13 -Mansouri E. Cluster development projects (programs and achievements) [Internet]. Tehran: Iran Small Industries and Industrial Parks Organization; 2008 [cited 2016 Nov 8 ]. Available from: not found. [Persian]
14 -Santos C, Almeida A, Teixeira AAC. Searching for clusters in tourism, A quantItative methodological proposal [Internet]. Porto: Universidade do Porto, Faculdade de Economia do Porto; 2008 [cited 2017 Jul 13]. Available from: https://ideas.repec.org/p/por/fepwps/293.html.
15 -Statistical Center of Iran. Basic information of Tehran province [Internet]. Tehran: Statistical Center of Iran; 2013 [cited 2015 Apr 3 ]. Available from: not found. [Persian]
16 -Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Iran. Typical tourism areas in government regulations [Internet]. Tehran: Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Iran; 2015 [cited 2016 Jul 25 ]. Available from: not found. [Persian]
17 -Harati Fard S. The role of informing touring and tourism services offices of Tehran city in the developments of tourism in Tehran province. [Dissertation]. Tehran: Islamic Azad University Central Tehran Branch; 2009. [Persian]

Links
1- https://jte.ut.ac.ir/article_21005_en.html
2- https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517707001136
3- https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517701000784
4- https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/17506180710751669
5- https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/503450
6- http://ges.razi.ac.ir/article_180_en.html
7- http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1810550&pageStatus=2&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author
8- http://gjts.malayeriau.ac.ir/article_520593.html
9- http://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=179416
10- https://books.google.com/books?id=6S6e44VhObMC&dq=Tourism+planning&source=gbs_navlinks_s
11- http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/final_annual_report_pdf_3.pdf
12- http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S164624082009000100004&lng=en&nrm=i
13- Not Found
14- https://ideas.repec.org/p/por/fepwps/293.html.
15- Not Found
16- Not Found
17- Not Found