1- کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشیار جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، h-zarghani@um.ac.ir
3- دانشیار جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (17 مشاهده)
ارزشها و خصوصیات مشترک هر ملت مستقل که افرادشان نسبت به آنها خودآگاهی و شعور یافتهاند و بهواسطۀ آنها به یکدیگر احساس تعلق میکنند، هویت ملی آنها را شکل میدهد. هویت ملی دارای کارکردهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی است و حکومتها تلاش میکنند از این کارکردها در جهت تقویت علت وجودی کشور و بقای نظام سیاسی استفاده کنند. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای و مطالعۀ میدانی به دنبال بررسی نقش و تأثیر هویت ملی بر ابعاد اقتصادی یک ملت و کشور است. در بخش مطالعۀ میدانی و بهمنظور گردآوری نظرات اندیشمندان درمورد این تأثیرات، از ابزار پرسشنامه استفاده شد. با عنایت به محدود بودن جامعۀ آماری، نیازی به نمونهگیری نبود و پرسشنامه در اختیار 200 نفر از کارشناسان و خبرگان قرار گرفت و درنهایت بعد از پیگیریهای فراوان تعداد 96 پرسشنامۀ تکمیلشده گردآوری شد و با توجه به نرمال بودن دادهها از آزمون تی تک نمونۀ مستقل برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای پژوهش در بخش کتابخانهای حاکی از آن است که تقویت هویت ملی موجب افزایش احساس تعلق سرزمینی و وطندوستی در افراد یک ملت میشود و بر ایجاد روحیۀ خودباوری، نوآوری و استقلال اقتصادی یک ملت تأثیر مثبت دارد. بر این اساس، در بخش تولید، تلاش افراد یک ملت دارای هویت ملی قوی، تولید کالاها و خدماتی با کیفیت مطلوب و با استفاده از ظرفیتهای داخلی و در بخش مصرف تأکید و تعصب افراد ملت بر خرید و مصرف کالاهای داخلی است. درنتیجه هویت ملی بر ساخت کالای باکیفیت داخلی، افزایش مصرف کالای داخلی، افزایش تولید، تقویت ارزش پول ملی، ایجاد اشتغال تأثیر داشته و درنهایت بر اقتصاد یک کشور تأثیر مثبتی دارد. یافتههای میدانی و نتایج آمار توصیفی و آزمون آماری نیز تأییدکنندۀ مطالعات نظری است و نشان میدهد کارشناسان نیز به تأثیرگذاری مؤلفههای هویت ملی بر تقویت ابعاد مختلف قدرت اقتصادی کشورها اعتقاد زیادی داشتهاند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
جغرافیای سیاسی دریافت: 1402/3/25 | ویرایش نهایی: 1404/2/4 | پذیرش: 1403/10/9 | انتشار: 1404/2/10