1- دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، Aram_ebrahimi69@yahoo.com
2- دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، تهران، ایران
3- دانشآموخته دکتری، جغرافیا و برنامهریزی روستایی، مدرس دانشگاه فرهنگیان البرز، البرز، ایران
4- استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
5- دانشگاه پیام نور سنندج، ایران
چکیده: (2354 مشاهده)
قرن بیست و یک، قرن رویارویی با تغییرات شگرفی در حوزههای فنآوری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که شاید هیچ نهاد و سکونتگاهی از تغییرات و رویدادهای آنها مصون نباشد. مدیریت راهبردی یکی از موضوعات مهم سازمانی و نهادی است که طی دهههای اخیر در کانون توجه پژوهشگران و کارشناسان قرار گرفته است. افزون بر این مدیریت راهبردی در میان انبوهی از نظریهها و رویکردهای جدید، در کشورهای پیشرفته و به تبع آن در سراسر جهان و از جمله ایران مطرح شده است که به نوبۀ خود انبوهی از چالشهای جدید نظری و عملی را به همراه آورده است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی گفتمان و نقد چارچوب سعی شده است که مدیریت راهبردی را به عنوان مدیریتی نوین در شرح خدمات آمایش پیشنهاد گردد. لذا در گام نخست بخشهای تشکیل دهنده مدیریت آمایش در شرح خدمات مورد بررسی قرار گرفته و سپس برنامهریزی و مدیریت راهبردی و فرآیند مدیریت راهبردی به عنوان فرآیندی یکپارچه و عملی تشریح شده است و در پایان پیشنهاداتی برای رسیدن به مدیریت راهبردی در شرح خدمات آمایش ارائه شده تا با رسیدن به مدیریت یکپارچه در شرح خدمات آمایش شاهد عملی شدن برنامههای آمایش محور در سرزمین ایران باشیم.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
جغرافیای سیاسی دریافت: 1400/4/12 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10