پیام خود را بنویسید

آمايش سیاسی فضا

  • سردبیر: مرتضی توکلی
  • مدیر مسئول: میثم میرزائی تبار
  • تناوب نشر: فصلنامه
  • مدل انتشار: دسترسی باز
  • صاحب امتیاز: دانشگاه تربیت مدرس
  • نوع نشریه: علمی
  • قالب انتشار: الکترونیکی

2645-5145 :pISSN

2645-5145 :eISSN

مدیر داخلی نشریه: آقای مرتضی سوری
soori@modares.ac.ir
 
اهداف و حوزه کار نشریه
هدف از  انتشار این مجله چاپ مقالات علمی و پژوهشی ناب در حوزه جغرافیای سیاسی و بویژه حوزه آمایش و ساماندهی سیاسی فضا است که حاصل پژوهش های اصیل با بهره گیری از روشهای علمی و اسناد ترجیحا دست اول می باشند. در عین حال مجله آمایش سیاسی فضا در صدد است تا با تولید علم، آخرین یافته های علمی در حوزه جغرافیای سیاسی، آمایش و ساماندهی سیاسی فضا، را در معرض دید صاحب نظران، کاربران دانشگاهی و مدیران اجرایی مربوطه قراردهد.
 
سیاست داوری مقالات:
فرآیند بررسی مقالات در نشریه آمایش سیاسی فضا دو سرناشناس است که در آن نام داور برای نویسنده و نویسنده برای داوری، ناشناس هستند و همینطور می مانند. مقالات ارسالی برای همسویی با اصول نشر یه آمایش سیاسی فضا، بررسی ساختاری و موضوعی می شوند
سپس مقاله توسط سه داور متخصص (غیر از تحریریه) که توسط هیئت بر اساس تخصص انتخاب می شوند انجام می شود.
.وظایف داوران:- به سردبیر نشریه در ارزیابی و تصیم گیری نهایی مقالات کمک می کنند. در واقع به نویسندگان کمک می کنند تا مقالات را از طریق سردبیر و هیات تحریریه ارتقا دهند
داوران گرامی خواهشمند است:
در صورت عدم تخصص کافی در بررسی مقالات، سریعا انصراف داده شود
فایل pdf را به عنوان فایلی محرمانه در نظر بگیرید و از بهره برداری غیرمجاز خودداری فرمایید
داوری مقالات به صورت دقیق، عینی و عدم سوگیری شخصی و ارائه بازخورد واضح و دقیق انجام شود
- آثار منتشر شده مرتبط و بدون استناد را شناسایی کنید و سرقت علمی احتمالی یا همپوشانی با سایر نشریات را اعلام فرمایید.
نشریه مجدد بر حفظ محرمانه بودن اطلاعات و ایده ها، اجتناب از منفعت شخصی و  بررسی مقالات دارای تضاد منافع تاکید میکند

نوع دسترسی
دسترسی باز و رایگان (تمام متن)
این نشریه یک نشریه با دسترسی آزاد است به این معنی که تمام مطالب به صورت رایگان و بدون هزینه برای کاربر یا موسسه وی در دسترس است. کاربران مجاز به خواندن ، بارگیری ، کپی ، توزیع ، چاپ ، جستجو و یا لینک دادن به متن کامل مقالات ، یا استفاده از آنها برای اهداف قانونی دیگر هستند مادامی که به آن‌ها به‌درستی استناد شود. بدون این که از ناشر یا نویسنده اجازه قبلی بگیرند.
 
اخلاق نشر 
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.
مجوز دسترسی: این نشریه، تحت قانون بین المللی کپی رایت "Creative Commons Attribution -NonCommercial License (CC BY-NC) " می‌باشد.
هزینه دریافتی از مولفان:
 به اطلاع مولفان گرامی می رساند این نشریه مبلغ 600 هزار تومان (داوری: 200 هزار تومان و انتشار: 400 هزار تومان) بعد از پذیرش دریافت میکند
 
حداکثر میزان مشابهت یا همپوشانی (iThenticate) در مقالات، تا 20% قابل قبول می باشد دریافت گواهی از سایت سمیم نور به آدرس زیر انجام شود:
https://www.samimnoor.ir/view/fa/Default/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c
 
سیاست های خود آرشیو برای نویسندگان
نویسندگان مجاز هستند آثار خود را به صورت آنلاین در مخازن نهادی/ انضباطی یا در وب سایت خود پست کنند. نسخه‌های پیش‌چاپی که به‌صورت آنلاین ارسال می‌شوند باید به محض در دسترس قرار گرفتن شماره، شامل یک نقل قول و پیوند به نسخه نهایی منتشر شده در مجله باشد. نسخه‌های پس از چاپ (از جمله PDF نهایی ناشر) باید شامل یک نقل قول و پیوند به وب‌سایت مجله باشد
 
قوانین کپی رایت 
 تحت مجوز دسترسی آزاد ، نویسندگان مالکیت حق چاپ را برای محتوای خود حفظ می کنند، اما به هر کسی اجازه می دهند محتوای خود را بارگیری، استفاده مجدد،  چاپ مجدد، اصلاح، توزیع و/ یا کپی کند، به شرط اینکه نویسندگان اصلی و منبع به درستی ذکر شده باشند

بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر
مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعه‌­ای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار می‌­رود تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعمل‌ها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شده­ بودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایت­‌های مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکرده‌­اند می‌­پردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیه‌­های بهترین عملکردها (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و عملکردهایی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند.
در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، به‌صورت متون منظم با ماده­‌های شماره‌گذاری‌شده نوشته شده‌­اند.

۱ وظایف و مسئولیت­های کلی سردبیر
۱-۱ سردبیر باید در قبال هرگونه مطلبی که در نشریه او به چاپ می­‌رسد پاسخگو باشد.
به این معنی که سردبیر باید
۱-۲ برای مرتفع‌کردن نیاز خوانندگان و نویسندگان بکوشد؛
۱-۳ برای بهبود مداوم نشریه خود تلاش کند؛
۱-۴ رویکردهایی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت مطالبی که به چاپ می­‌رساند داشته باشد؛
۱-۵ مدافع آزادی بیان باشد؛
۱-۶ حافظ درستی و تمامیت سوابق آکادمیک باشد؛
۱-۷ به واسطه سازگاری استانداردهای عقلانی و اخلاقی، نیازهای شغلی را برآورده کند؛
۱-۸ همواره مشتاق چاپ اصلاحاتٰ، شفاف‌سازی‌­ها، پوزش و عذرخواهی­‌ها به هنگام نیاز باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیران می‌­تواند شامل این موارد باشد:
  • فعالانه در جستجوی دیدگاه­های نویسندگان، خوانندگان، ویراستاران و اعضای هیات سردبیری در مورد شیوه­های بهبود رویکردهای نشریه خود باشد؛
  • تشویقکردن و آگاهبودن از تحقیق در رابطه با بازبینی و چاپ و دوباره ارزیابیکردن رویکردهای نشریه خود در پرتو یافته­های جدید؛
  • تلاش برای ترغیب ناشران در تهیه منابع مناسب و راهنمایی از جانب کارشناسان (به عنوان مثال طراحان و حقوقدانان)؛
  • حمایت از ابتکارات طراحیشده برای کاهش مشکلات موجود در پژوهش و انتشار؛
  • حمایت از ابتکاراتی که در جهت آموزش اخلاق انتشار به محققان ایجاد شده­اند؛
  • ارزیابی تاثیرات خط مشی نشریه بر رفتار نویسنده و مرورگران و سیاست­‌های تجدید نظر در مواقع لزوم که برای تقویت مسئولیت‌پذیری و کاهش مشکلات رفتاری لازم است؛
  • اطمینان حاصل کردن از این که هرگونه مطلب منتشرشده از جانب نشریه، پیام انتشار مقاله را منعکس کرده و آن را در متن آورده باشد.
 
۲ ارتباط با خوانندگان
۲-۱ خوانندگان باید در مورد تامین‌کنندگان مالی یا اجرای پژوهش آگاه باشند و بدانند آیا تامین‌کنندگان مالی نقشی در تحقیق و چاپ آن داشته‌­اند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشته­‌اند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • کسب اطمینان از این که گزارش­های چاپشده و بازبینی تحقیق، توسط مرورگرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله مرور آماری در جایی‌که لازم باشد)؛
  • کسب اطمینان از اینکه بخش­های مرورنشده نشریه کاملا مشخص هستند؛
  • اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارش­های تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چک‌لیست­های مناسب؛ 
  • توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیرتحقیقی؛
  • اتخاذ سیستم­هایی از تالیف یا مشارکت که عملکردهای خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، بهطوری که فهرستسازی بهطور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات (مانند نویسندگان روح و مهمان) را کاهش دهد.
  • به خوانندگان اطمینان دهد که نوشته‌های کارکنان نشریه یا هیات تحریریه بهطور بیطرفانه­ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
 
۳ ارتباط با نویسندگان
۳-۱ تصمیم سردبیر در پذیرش یا رد یک مقاله باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، اعتبار مطالعاتی و ارتباط آن با اهداف نشریه باشد.
۳-۲ سردبیر نباید برای قبول نوشته‌ها، تصمیم خود را عوض کند مگر آنکه در مورد نوشته با مشکلاتی جدی روبه‌رو شده باشد.
۳-۳ سردبیر جدید نباید تصمیمات سردبیر قبلی را در ارتباط با چاپ نوشته‌ها عوض کند، مگر آنکه مشکلاتی جدی در این باره شناسایی شود.
۳-۴ توصیف رویکردهای ارزیابی مجدد باید منتشر شوند و سردبیر باید آماده توجیه هرگونه انحراف عمده از رویکردهای توصیف شده باشد.
۳-۵ نشریات باید مکانیزمی را تعریف کنند تا نویسندگان بتوانند در برابر تصمیمات سردبیران به آن استناد کنند.
۳-۶ سردبیر باید انتظارات خود را از نویسنده در غالب رهنمودهایی به چاپ برساند. این رهنمودها باید بطور منظمی بهروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شوند.
۳-۷ سردبیر باید رهنمودی را در مورد معیار لازم برای تالیف یا این که چه کسی باید به عنوان شریک چنین استانداردهایی را در این زمینه رعایت کند تهیه نماید.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • بازبینی منظم نظرات نویسنده و ارایه لینک­های مرتبط با این رهنمودها؛
  • انتشار منافع متعارض مرتبط، برای تمام شریکان و انتشار اصلاحات در صورتی که منافع متعارض بعد از چاپ مشخص شده باشند؛
  • اطمینان حاصل کردن از این که مرورگرهای نوشته‌ها به درستی انتخاب شده­اند (به عنوان مثال اشخاصی که قادر هستند مطلب را مرور کنند و از منافع متعارض فاقد صلاحیت مبری هستند)؛
  • احترام به آن دسته از درخواست‌های نویسندگان مبنی بر این که در صورت قابل قبول و قابل اجرا بودن نوشته آن­ها، کسی حق بازبینی آن را نداشته باشد؛
  • در مواردی که تالیف مشکوک به داشتن مشکلات یا مشاجرات باشد به راهنمایی­های روندنمای کوپ استناد کند؛
  • چاپ جزئیات چگونگی حل و فصل موارد مشکوک به داشتن مشکل (به عنوان مثال لینک­ دادن به روندنمای کوپ)‌؛
  • چاپ تاریخ نوشته‌ها و پذیرش مقالات.
 
۴ ارتباط با مرورگران
۴-۱ سردبیر باید انتظارات خود را از مرورگر از جمله بهکارگیری مطالب ارائهشده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود.
۴-۲ سردبیران باید قبل از ارجاع مرور نوشته، مرورگرانی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند.
۴-۳ سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیص‌­های مرورگرها محفوظ هستند، مگر آنکه مرور آشکاری داشته باشند که نویسندگان و مرورگران از آن مطلع باشند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن سئوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از نوشته‌ها در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)؛
  • تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن اصالت نوشته‌ها و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی؛
  • دادن تجهیزات لازم به مرورگران برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکرشده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)؛
  • اعلام نظرات مرورگران به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانت‌آمیز یا افتراآمیز باشند؛
  • اطمینان یافتن از همکاری مرورگران با نشریه؛
  • تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیت­های مرور به عنوان رویکردی پژوهشی؛
  • بررسی عملکرد مرورگران و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن؛
  • توسعه و حفظ پایگاه داده مرورگران مناسب و بهروزرسانی آن بر اساس عملکرد مرورگران؛
  • بهکارنگرفتن مرورگرانی که اغلب مرورهای سریع، بیکیفیت یا با تاخیر دارند؛
  • حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده مرورگران منعکس‌کننده جامعه آن­ها در نشریه است و افزودن مرورگران جدید در صورت نیاز؛
  • استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفاً مخاطبان شخصی) برای تشخیص مرورگران جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)؛
  • پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد مرورگران دچار مشکل باشد.
 
۵ ارتباط با اعضای هیات تحریریه
۵-۱ سردبیر باید اعضای هیات تحریریه جدیدی در نظر گرفته و بر اساس انتظاراتی که از آن­ها دارد رهنمودهایی را در اختیار آن­ها بگذارد و اعضا را به تناسب خط مشی­ و توسعه‌­های جدید، به روز نگه دارد.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • برخورداری از خط مشی لازم برای مدیریت نوشته‌های اعضای هیات تحریریه تا اطمینان حاصل شود که مرور بی‌طرفانه است؛
  • شناسایی اعضای هیات تحریریه باصلاحیتی که فعالانه در توسعه و مدیریت خوب نشریه همکاری دارند؛
  • بازبینی منظم ترکیب هیات تحریریه؛
  • ارایه راهنمای روشنی به اعضای هیات تحریریه در مورد نقش­ها و وظایف مورد انتظار که احتمالاً شامل این موارد خواهد بود:
    • فعالیت به عنوان عضو اجرایی نشریه
    • حمایت و ارتقای نشریه
    • جستجوی بهترین نویسنده­ها و بهترین آثار (به عنوان مثال از چکیده نشت­ها) و تقویت فعالانه نوشته‌ها
    • ویرایش نوشته‌ها برای نشریه
    • قبول مسئولیت ویراستاری، بازبینی و بیان نظرات در مورد مقالات در حوزه تخصصی خود
    • پیوستن و مشارکت در جلسات هیات تحریریه
    • مشورت دوره­ای با اعضای هیات تحریریه (مثلا بطور سالانه) برای بررسی نظرات در مورد اداره نشریه، آگاهکردن آن­ها از هرگونه تغییر در خط مشی نشریه و شناسایی چالش­های پیش رو
 
۶ ارتباط با صاحبان و ناشران نشریه
۶-۱ ارتباط سردبیر با ناشر و صاحب نشریه اغلب پیچیده است اما باید اساساً بر پایه اصول آزادی سردبیری باشد.
۶-۲ سردبیر باید بر مبنای کیفیت و تناسب مقالات با نشریه و بدون دخالت صاحب یا ناشر نشریه، در مورد چاپ مقالات تصمیم بگیرد.
۶-۳ سردبیر باید قرارداد کتبی داشته باشد که ارتباط او با صاحب یا ناشر نشریه در آن تنظیم شده باشد.
۶-۴ مفاد این قرارداد باید در جهت مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران نشریه باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • ایجاد مکانیزم­هایی برای حل و فصل تعارضات بین خود و صاحب یا ناشر نشریه با تشریفات قانونی؛
  • ارتباط پیوسته با صاحب و ناشر نشریه خود.
 
۷ رویکردهای ویراستاری و بازبینی
۷-۱ سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی در نشریه او منصفانه، بیطرفانه و بهموقع است.
۷-۲ سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی می‌­مانند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهرهمندی از جدیدترین رهنمودها، توصیه­ها و شواهد در مورد بازبینی و مدیریت نشریه؛
  • آگاهی از تحقیقات صورتگرفته در مورد بازبینی و پیشرفت­های تکنولوژیک؛
  • اتخاذ مناسب­ترین روشهای بازبینی برای نشریه و انجمن پژوهشی آن؛
  • بررسی دوره­ای عملکردهای بازبینی­ برای بهبود احتمالی آن­ها؛
  • ارجاع موارد مشکل­ساز به کوپ، به‌خصوص هنگامی که سئوالاتی مطرح شده­اند که در روندنمای کوپ پاسخ داده نمی‌شوند، یا گمان می­رود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد؛
  • داشتن جلسهای با حکم به منظور داوری در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبوده­اند.
 
۸ تضمین کیفیت
۸-۱ سردبیر باید گام­های معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ می­کند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخش­های درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات نادرست (به عنوان مثال عکس­هایی که در جای مناسب به کارگرفته نشده‌اند یا متون سرقت‌شده) هنگام بروز گمانه‌زنی­ها؛
  • اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحه‌آرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا می­برند، به جای این که بر پایه دلایل زیبایی‌شناسی یا ترجیح شخصی باشند.
 
۹ حفاظت از اطلاعات شخصی
۹-۱ سردبیر باید در قضاوت­های خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آن­ها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفه­ای به‌دست آمده­اند، محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناخته‌شده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکس­ها).
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده؛
  • توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقل‌قول­های شخصی نیست.

۱۰ تشویق رعايت موارد اخلاقی (به عنوان مثال تحقیقات دربرگیرنده انسان­ و حیوانات)
۱۰-۱ سردبیر باید اطمینان یابد تحقیقی که منتشر می­کند بر اساس رهنمودهای اخلاقی بین‌المللی پذیرفته، صورت گرفته است (به عنوان مثال  Declaration of Helsinki برای تحقیقات کلینیکی و رهمنودهای AERA و BERA برای تحقیقات تحصیلی)
۱۰-۲ سردبیر باید تضمین بجوید که تمام تحقیقات توسط هیات ذی‌صلاحی که در حال حاضر وجود دارد به تایید رسیده­اند (به عنوان مثال کمیته تحقیقات اخلاقی). با این حال، سردبیر باید بداند چنین تاییداتی، اخلاقی بودن تحقیق را تضمین نمی­کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • آمادگی برای درخواست شواهد تایید اخلاقی بودن تحقیق و سئوال از نویسندگان در مورد جوانب اخلاقی (مانند چگونگی کسب رضایت شرکت‌کننده یا روش به‌کاررفته برای به حداقل رساندن آزار حیوان) در صورت بروز نگرانی­ها یا نیاز به شفاف‌سازی؛
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات کلینیکی بر مبنای Declaration of Helsinki، Good Clinical Practice و دیگر رهنمودهای مربوط به تامین امنیت شرکت‌کننده صورت گرفته­اند؛
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات یا مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات، در جهت رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی و خدمات انسانی برای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی یا دیگر رهنمودهای مرتبط صورت گرفته­اند؛
  • تعیین مشاور یا هیات اخلاقی نشریه برای مشورت کردن در مورد امور خاص و بازبینی دوره­ای خط مشی نشریه.
 
۱۱ برخورد با تخلفات احتمالی
۱۱-۱ سردبیر موظف است در صورت مشاهده تخلفات یا نشانه­ای از بروز تخلفات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپ‌شده و چاپ‌نشده می­شود.
۱۱-۲ سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن تخلف هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند.
۱۱-۳ سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند.
۱۱-۴ نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به تخلف باشد. اگرپاسخ قانع‌کننده­ای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از افراد ذی‌صلاح خواهان رسیدگی شود.
۱۱-۵ سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد تخلف انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفه­ای دشوار اما مهم است.


۱۲ اطمینان از درستی سوابق آکادمیک
۱۲-۱ خطاها یا اشتباه در نوشته‌ها باید بر اساس درجه اهمیت سریعاً تصحیح شوند.
۱۲-۲ سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در اصلاح اشکالات استفاده کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)؛
  • حصول اطمینان از این که مطالب چاپ‌شده به طریقه امنی آرشیو شده­اند (به عنوان مثال مخزن‌های دائمی مانند PubMed Central
  • در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را بدهد.
 
۱۳ مالکیت فکری
۱۳-۱ سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرم‌افزاری برای جستجوی عناوین مشابه)؛ مقالات ارايه‌شده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)؛
  • حمایت از نویسندگانی که کپی‌رایت برای آن­ها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بوده­اند؛
  • داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپس‌گیری یا برداشتن آن از وب سایت‌ها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت می­کند یا خیر.
 
۱۴ تشویق تبادل نظر
۱۴-۱ سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ می­رساند.
۱۴-۲ باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود.
۱۴-۳ از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشم‌پوشی شود.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب به‌چاپ‌رسیده در نشریه را به چالش می­کشد.
 
۱۵ شکایات
۱۵-۱ سردبیر باید سریعاً به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حل و فصل نشده، شکایات بیشتری به بار می‌آورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حل‌نشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد.
۱۵-۲ سردبیر باید از رویه­ای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.


۱۶ ملاحظات اقتصادی
۱۶-۱ نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات اقتصادی، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کن(.
۱۶-۲ سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش، ملزومات اسپانسری و غیره)؛
  • حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی همانند اسپانسری خود نشریه است؛
  • حصول اطمینان از اینکه موارد گنجانده‌شده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شده­اند و تصمیم‌گیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد.
 
۱۷ تعارض منافع
۱۷-۱ سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیات تحريريه داشته باشد.
۱۷-۲ نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل نوشته‌های از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیات تحريريه داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بی‌طرفانه است.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیات تحريريه (که هر ساله باید به روز رسانی شوند).




اختيار- غيرتجاری
CC BY-NC
این نشریه دارای دسترسی باز، تحت قوانین گواهینامه بین‌المللی Creative Commons Attribution 4.0 International License منتشر می‌شود که اجازه اشتراک (تکثیر و بازآرایی محتوا به هر شکل) و انطباق (بازترکیب، تغییر شکل و بازسازی بر اساس محتوا) را می‌دهد .

 
دستورالعمل نگارش مقاله:
انواع فرمت مقالات مورد قبول نشریه؛ پژوهشی اصیل، پژوهشی کوتاه، توصیفی و نظرسنجی، مروری سیستماتیک، گزارش موردی و نامه به سردبیر است. تمامی مقالات باید از نظر ساختار حایز شرایط زیر باشند:
الف) عنوان فارسی و انگلیسی (ترجمه دقیق)
ب) چکیده فارسی و انگلیسی (ترجمه دقیق) دارای بخش­ های اهداف (Aims)، روش­ ها (Methods)، یافته­ ها (Findings) و نتیجه­ گیری (Conclusion) حداقل ۱۵۰ و حداکثر ۲۵۰ کلمه
پ) کلیدواژه­های فارسی و انگلیسی (ترجمه دقیق)، حداقل ۳ و حداکثر ۶ کلمه که باید از MeSH (Medical Subject Heading) انتخاب شوند.
ت) مشخصات متن اصلی مقاله با توجه به نوع مقاله به شرح زیر است:
پژوهشی اصیل
این مقالات حاصل فعالیت پژوهشی نویسنده(گان) هستند و در آنها فرآیند تحلیلی روی داده‌ها انجام شده و صرفاً توصیفی نیستند. حداقل ۷۰% مقالات هر شماره به این مقالات اختصاص دارند. بخش‌های این مقالات شامل مقدمه، مواد و روش­‌ها، یافته‌ها (با حداکثر ۴ دیاگرام)، بحث و نتیجه­‌گیری است (۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰کلمه؛ ۲۵ تا ۴۰منبع).
پژوهش کوتاه
مقالات پژوهشی در حوزه‌های نوین که دستاورد جدیدی را ارایه داده و پیشینه کمی در ادبیات موضوع مورد نظر دارند. جنبه نوآوری این مقالات بسیار حایز اهمیت است و صرف اندازه کوتاه مقاله نمی‌تواند آن را در زمره این گونه مقالات قرار دهد. بخش‌های این مقالات شامل مقدمه، مواد و روش­‌ها، یافته‌ها (با حداکثر ۲ دیاگرام)، جنبه‌های نوآوری و نتیجه­‌گیری است (۱۵۰۰تا ۲۰۰۰کلمه؛ ۱۰ تا ۱۵منبع).
توصیفی و نظرسنجی
مقالاتی که صرفا به جمع‌آوری داده‌های توصیفی از طریق ابزارهای گوناگون مانند چک‌لیست و پرسش‌نامه می‌پردازند و تحلیل آماری مشخصی در آنها ارایه نمی‌شود. این مقالات در حوزه مقالات پژوهشی نیستند و تنها در صورتی که بتوانند جنبه کاربردی قوی و اثرگذار خود را نشان دهند پذیرفته می‌شوند. بخش‌های این مقالات شامل مقدمه، ابزار و روش‌ها، یافته‌ها (با حداکثر ۲ دیاگرام)، جنبه‌های کاربردی و نتیجه‌گیری است (۲۰۰۰تا ۲۵۰۰کلمه؛ ۳۵ تا ۴۵منبع).
مروری سیستماتیک
مقالات مروری با ساختار پژوهشی که توسط نویسنده(گان) صاحب‌نظر در حوزه مورد نظر نوشته می‌شود. مواد مورد استفاده در این مقالات، سایر مقالات پژوهشی در حوزه موضوعی مورد نظر است که باید بررسی جامعی روی آنها انجام شده باشد. بخش‌های این مقالات شامل مقدمه، اطلاعات و روش‌­ها، یافته‌ها (با حداکثر ۱ دیاگرام)، بحث و نتیجه­‌گیری است (۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰کلمه؛ ۵۰ تا ۶۰منبع که حداقل ۵ عنوان آن مقالات پژوهشی اصیل خود نویسنده باشد).
گزارش موردی
در صورت مواجهه با موارد نادر به خصوص در زمینه پزشکی، نویسنده می‌تواند گزارشی از بیمار مورد نظر را به علاوه اقدامات درمانی و نتایج حاصل از آن اقدامات ارایه نماید. بخش‌های این مقالات شامل مقدمه، بیمار و روش‌ها، یافته‌ها (با حداکثر ۲ دیاگرام)، نتیجه‌گیری است (۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰کلمه؛ ۱۰ تا ۱۵منبع).
نامه به سردبیر
این مقالات معمولاً به نظر افراد خبره در مورد مقالات منتشرشده در نشریه و احیاناً نقد آنها اختصاص دارد. در موارد مناسبتی، سردبیر می‌تواند شخصاً یا با دعوت از افراد صاحب‌نظر اقدام به نگارش این دست مقالات نماید. بخش‌های این مقالات شامل مقدمه، تیترهای اصلی به صلاحدید نویسنده (۱ تا ۲ مورد) و نتیجه‌گیری است (۸۰۰ تا ۱۰۰۰کلمه؛ حداکثر ۵ منبع).
ث) تمامی مقالات باید در انتهای خود دارای ۵ بخش تشکر و قدردانی، تاییدیه‌های اخلاقی، تعارض منافع، سهم نویسندگان در مقاله و منابع مالی/حمایت‌ها باشند. در صورتی که موردی برای ارایه در هر تیتر وجود ندارد از عبارت "موردی توسط نویسندگان گزارش نشده است" استفاده نمایید.
ج) ارجاع به منابع در همه موارد لازم به­صورت کامل رعایت و برای ارجاع به منبع از سیستم شماره­گذاری استفاده شود. بدین شکل که منابع در قسمت فهرست منابع و براساس ترتیب استفاده در متن طبقه­بندی گردیده و به ترتیب شمار­ه­گذاری شوند. در هر کجای لازم متن، عدد مربوط به منبع مورد نظر در [...] آورده شود. در صورتی که در یک [...] به بیش از یک منبع ارجاع شود اعداد باید از راست به چپ بزرگ شده و با ویرگول از هم جدا شوند (مثال: [۸، ۱۱، ۴۲]). اگر چند منبع مورد استناد متوالی باشند با خط تیره از هم جدا می‌شوند و جهت نگارش به‌صورت ریاضی می‌شود (مثال: [۱۲، ۲۵، ۳۸-۳۲، ۵۱-۴۴]).
چ) منابع مورد استناد در متن، در انتهای متن مقاله به ترتیب ورود به متن فهرست شده و شماره‌گذاری می‌شوند. توجه داشته باشید که تنها منابع معتبر قابل استناد در نگارش مقالات پژوهشی منابعی هستند که محتوای آنها داوری‌همتراز‌شده باشد. به این ترتیب، کتاب، سایت اینترنتی، مطالب ارایه‌شده در کنفرانس‌ها، پایان‌نامه یا رساله دانشجویی و ... منابع معتبر نیستند و تنها مقالات منتشرشده در نشریات پژوهشی، منابع معتبر به حساب می‌آیند. به همین دلیل، حداقل ۸۰% منابع مورد استناد در مقاله ارسالی نویسندگان باید از مقالات منتشرشده معتبر باشند.
 
دستورالعمل ارسال مقاله
۱- فرستنده مقاله، به‌عنوان رابط کلیه امور مجله در مورد مقاله در نظر گرفته می­شود و کلیه مکاتبات و اطلاع­رسانی­های بعدی با وی صورت می­گیرد. در هنگام ارسال مقاله باید نامه‌­ای مبنی بر تایید و معرفی نویسنده رابط به امضای کلیه نویسندگان به مجله ارسال شود که در آن ترتیب درج اسامی نویسنگان و یک "نویسنده مسئول" نیز مشخص شده باشد.
۲- به هنگام ارسال یا ویرایش پرونده مقاله دقت داشته باشید که چکیده فارسی و انگلیسی و کلیدواژه­‌های فارسی و انگلیسی و همچنین مشخصات خواسته‌شده نویسندگان به دقت در جای مناسب نوشته شوند. مقالات فاقد این اطلاعات در روند بررسی وارد نمی‌­شوند.
۳- کل فایل مقاله را به صورت تک‌ستونی، در کاغذ A۴ با فواصل مساوی ۳ سانتیمتر از بالا، پایین، چپ و راست،  با فونت فارسی میترا (اندازه ۱۲) و فونت انگلیسیTimes New Roman (اندازه ۱۱) و با فاصله خطوط ۵/۱ واحد تنظیم نمایید.
۴- فایل مقاله باید دارای ۵ قسمت مجزای صفحه اول (۱ صفحه)، چکیده (۱ صفحه)، متن مقاله، منابع و دیاگرام‌ها (هر کدام در یک صفحه مجزا و توضیح هر کدام در همان صفحه) باشد.
الف) در صفحه اول باید عنوان فارسی و انگلیسی و مشخصات کلیه نویسندگان به ترتیب درج نام نوشته شود.
-              برای نویسنده مسئول باید نام، نام­‌خانوادگی، آخرین مدرک اخذشده و رشته تحصیلی، وابستگی (به این صورت نام گروه آموزشی، نام بخش/مرکز تحقیقاتی، نام دانشکده/پژوهشکده، نام دانشگاه/پژوهشگاه، شهر، کشور)، شماره همراه، شماره ثابت و آدرس پستی و پست الکترونیک مشخص شده باشد.
-              برای سایر نویسندگان باید نام، نام­‌خانوادگی، آخرین مدرک اخذشده و رشته تحصیلی، وابستگی (به این صورت نام گروه آموزشی، نام بخش/مرکز تحقیقاتی، نام دانشکده/پژوهشکده، نام دانشگاه/پژوهشگاه، شهر، کشور) و پست الکترونیک مشخص شده و ترتیب قرار گرفتن نام آنها مشخص باشد.
ب) در صفحه چکیده باید ابتدا چکیده و کلیدواژه­ های فارسی و سپس چکیده و کلیدواژه­ های انگلیسی نوشته شود.
پ) در متن اصلی مقاله از آوردن پانویس به شدت پرهیز کنید. تنها موردی که پانویس می‌تواند ارایه شود زمانی است که مطلبی بیش از ۵۰۰ کلمه از منبعی نقل شده باشد که در این مورد باید در پانویس به منبع اشاره شود و صرف ارجاع کافی نیست.
ت) در متن مقاله از آوردن هرگونه دیاگرام (شکل، جدول یا نمودار) خودداری کنید و فقط در مکان­هایی که باید هرکدام از موارد فوق قرار گیرند، شماره آن (مثلاً شکل ۲، جدول ۴ یا نمودار ۱)، به‌صورت وسط­چین، داخل پرانتز، با یک خط فاصله از متون بالا و پایین آورده شود. دیاگرام­ها در انتهای مقاله و هرکدام در صفحات مجزا آورده شوند و حتماً شماره و توضیح (اندازه فارسی ۱۰ و انگلیسی ۹) داشته باشند. در متن برای شماره­گذاری و ارجاع به شکل، جدول و نمودار سه سری شماره­گذاری مستقل انجام شود. توجه داشته باشید که توضیحات هر دیاگرام باید به‌گونه‌ای باشد که بدون نیاز به متن مقاله بازگوکننده محتویات آن باشد.
ث) متن مقاله به فارسی نوشته و از نگارش کلمات با حروف رومن اکیداً پرهیز شود؛ در مواردی که کلمه غیرفارسی معادل رایجی در زبان فارسی ندارد، همان کلمه با حروف فارسی آوانویسی شود. در هر جای متن که لازم به نظر می­رسد، معادل غیرفارسی کلمه فارسی در همان محل و داخل پرانتز آورده شود (به هیچ وجه از پانویس برای این موضوع استفاده ننمایید). بدیهی است که معادل غیرفارسی یک کلمه­ مشخص، فقط یک­بار و در اولین مورد استفاده کلمه فارسی آن نوشته می­شود.
ج) پذیرش مقاله در نشریات دانشگاه تربیت مدرس تنها و تنها به‌صورت الکترونیک صورت می­گیرد. مراحل ارسال مقاله به‌صورت الکترونیک به شرح زیر است:
۱- پس از ورود به سایت اختصاصی هر نشریه، ثبت‌نام در آن برای ارسال مقاله الزامی است.
۲- پس از ورود با نام کاربری خود به سایت، "فرم ارسال مقاله" را از بخش برای نویسندگان انتخاب کنید.
۴- در مرحله بعد، تعداد نویسندگان، نوع مقاله و همچنین موضوع مقاله (تا حداکثر ۳ عنوان) را انتخاب و تایید نمایید.
۵- در صفحه‌ای که در این مرحله در اختیار شما قرار می‌گیرد، تمام قسمت‌های اجباری باید با اطلاعات صحیح تکمیل شوند. توجه داشته باشید که اگر سیستم نیز ارسال مقاله را تایید نماید، درصورتی‌که همه اطلاعات کامل نبوده و یا فایل مقاله به ترتیب عنوان‌شده ارسال نشده باشد، مقاله توسط مدیر سایت برگشت داده می‌شود. برای ارسال فایل مقاله یک و تنها یک فایل که حاوی تمام اطلاعات مقاله است باید فراگذاری و ارسال شود. فایل مقاله می­‌بایست دارای فرمت word و حاوی صفحه مشخصات مقاله و نویسندگان؛ چکیده و کلیدواژه‌ها؛ متن مقاله؛ منابع؛ و جداول، نمودارها و اشکال به همراه توضیحات آنها باشد.
 فایل استاندارد رفرنس دهی Vancouver برای نصب در نسخه های 2007 إلی 2021 نرم افزار Microsoft Office Word (جهت دریافت اینجا کلیک کنید)