تاثیر بازنمایی هویت قومی در انتخابات ریاست جمهوری ایران 1403 (مطالعه موردی: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی وکردستان)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشجوی دکترا دانشگاه تربیت مدرس
10.48311/psp.2025.114330.0
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل و ارزیابی میزان آرای کاندیدها در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری (1403) بر اساس موضع‌گیری‌های‌‌‌ قومیتی آن‌ها در استان‌های‌ اردبیل، آذربایجان‌شرقی‌، آذربایجان‌غربی‌ وکردستان است. این پژوهش بدنبال پاسخگویی به این پرسش است که بازنمایی هویت قومی در موضع‌گیری مسعودپزشکیان و سعید جلیلی، چه تاثیری در میزان آرای‌شان‌ در استان‌های‌ اردبیل، آذربایجان‌شرقی،آذربایجان‌غربی و کردستان داشته‌است‌؟ برای پاسخ از روش تحلیل محتوای‌کمی استفاده گردید. واحد تحلیل، سخنرانی‌ها‌، بیانیه‌ها‌‌ و موضع‌گیری‌های قومیتی کاندیدها در روزنامه‌های اعتماد، رسالت و بازتاب آن در روزنامه‌های محلی (استانی) است. یافته‌ها نشان داد که بین میزان آرای کاندیدها و تعلق قومی‌شان ارتباط معناداری وجود داشته؛ اما پیرامون رابطه بین بازنمایی شعارهای قومی و میزان آرای کاندیدها این حقیقت وجود داشت که صرف شعارهای قومی به‌تنهایی نمی‌تواند‌ در میزان رأی کاندیدها مؤثر واقع شود، بلکه علاوه بر شعارهای قومی، تعلق و وابستگی قومی کاندیدها، نقش تاثیرگذاری داشته است. در همین راستا، در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری(1403) ، 2 نامزد حائز رای بالا، پزشکیان و جلیلی با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نتیجه پزشکیان توانست به ‌واسطه تعلق قومی درکنار شعارهای قومیتی در استان‌های ترک و کرد زبان شمال و شمال غرب با اختلاف زیاد ، پیشتاز رقابت و پیروز انتخابات گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات