تاثیر بازنمایی هویت قومی در انتخابات ریاست جمهوری ایران (1403)؛ مورد: اردبیل، آذربایجان ­شرقی، آذربایجان­ غربی و کردستان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل و ارزیابی میزان آرای نامزدها در دور دوم انتخابات ریاست­ جمهوری (1403) بر اساس موضع­‌گیری‌­های‌­­ قومیتی آن‌ها در استان‌­های‌ اردبیل، آذربایجان ­شرقی­، آذربایجان ­غربی­ و کردستان است. این پژوهش به‌دنبال پاسخگویی به این پرسش است که بازنمایی هویت قومی در موضع‌گیری‌های مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، چه تاثیری در میزان آرای­ آن‌ها­ در استان‌­های‌ اردبیل، آذربایجان ­شرقی، آذربایجان ­غربی و کردستان داشته­ است‌؟ برای پاسخ به پرسش، این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی بهره ­گرفته ­است. داده‌ها نیز به‌صورت اسنادی و کتابخانه‌ای گردآوری شده­‌اند. همچنین، واحد تحلیل سخنرانی‌­ها‌، بیانیه‌­ها‌‌ و موضع‌گیری‌­های قومیتی نامزدها در روزنامه‌­های اعتماد، رسالت و بازتاب آن در روزنامه‌­های محلی (استانی) است. یافته‌­ها نشان داد که بین میزان آرای نامزدها و تعلق قومی‌ آن‌ها ارتباط معناداری وجود داشته است؛ اما پیرامون رابطه بین بازنمایی شعارهای قومی و میزان آرای نامزدها این حقیقت وجود داشت که صرف شعارهای قومی به‌تنهایی نمی­‌تواند‌ در میزان رأی نامزدها مؤثر واقع شود، بلکه علاوه بر شعارهای قومی، تعلق و وابستگی قومی نامزدها، نقش تاثیرگذاری داشته است. در همین راستا، در مرحله دوم انتخابات ریاست ­جمهوری (1403)، 2 نامزد حائز رأی بالا، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با یکدیگر به رقابت کردند که در نتیجه مسعود پزشکیان توانست در استان‌های آذری و کرد زبان شمال و شمال غرب با اختلاف، پیشتاز رقابت، و پیروز انتخابات شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات