بررسی و تحلیل آیین کشورداری کی خسرو در شاهنامۀ فردوسی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا سلیگمن

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
چکیده
آیین کشورداری یا آنچه را که سیاست مدن می‌نامند در شاهنامه از رونق و روایی توام با دانش و بینش برخوردار است. اساس شهریاری و فرمانروایی بر دو اصل داد و راستی نهاده شده است. در بسیاری از داستان‌های شاهنامه می‌توان نمودی از روان‌شناسی مثبت گرا را واکاوی کرد. سلیگمن به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی جریان روان‌شناسی مثبت‌گرا نظریه‌ای را مطرح کرده است که برای تحلیل متون ادبی نیز به کار می‌رود. در پژوهش حاضر با تکیه بر منابع کتابخانه‌ای و روش توصیفی- تحلیلی به بازنمایی کنش و منش کی‌خسرو در شاهنامه با رویکرد به آرا سلیگمن پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد کی‌خسرو در کنش‌های شهریاری خود همواره شاخصه‌های «خرد»، «شجاعت»، «عدالت»، «انسانیت»، «خویشتن‌داری» و «تعالی» را بروز داده است. او با تکیه بر عنصر خردمندی، ایران-شهر را از بحران‌های پیش‌روی داخلی و خارجی عبور داده و با تکیه بر عنصر شجاعت، الگوی مطلوبی برای سربازان ایرانی در نبرد با دشمن تورانی بوده است. همچنین، عدالت‌ورزی کی‌خسرو موجب افزایش سطح رضایتمندی مردم از حاکمیت و رشد شاخصه‌های زندگی مطلوب شده است. مفهوم انسانیت در بینش سیاسی کی‌خسرو اهمیت ویژه‌ای دارد. به ویژه آنجا که سپاهیان خود را از تضییع حقوق دشمن برحذر می‌دارد. خویشتن‌داری شاه کیانی در برخورد با اسیران و مردم غیرنظامی در این نبردها درخور توجه است. همچنین، کلیت زندگی کی‌خسرو فرآیند تعالی و صعود معنوی وی را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1. Hamidian,Saeed. Introducing Ferdowsi's Thought and Art ,Tehran: Markaz,1993:P 46.65-70
2. Kar, Alan, Positive Psychology of Happy Science and Human Strengths, translated by. Hassan Pasha Sharifi, Jafar Najafi Zand, Tehran: Sokhn, 2006:P 46.
3. Rawls, John. Justice as Fairness: A Restatement. Cambridge: Harvard University Press, 2001: P 118.
4. Seligman, Martin. Positive Psychology in the Service of Lasting Satisfaction, translated by Mustafa Tabrizi et al, Tehran: Dayreh, 2009: p 14.
5. 1: pp.65-70.
6. Ghaemi, Farzad.Analysis of Keikhosrow's Story in Shahnameh Based on Mythological Criticism. LIRE 2010; 7 (27) :77-100.
7. Emami, Nasro Elah, Rukni, Azarmidakht. Analysis of the myths of Ki Khosro, Gershasb and Jamshid on the basis of Jung's opinions. Persian literature, 1391; 2(1): 1-12. doi: 10.22059/jpl.2012.29879.
8. Rahimi, Abolghasem, Shirdel, Zahra. The Transition Rite of Zaal, Fereidun, and Keikhosrow, and the Rite of Learning Apothecary and Witchcraft. Journal of Iranian Studies, 2013; 12(24): 153-174. doi: 10.22103/jis.2013.800
9. Davdeniya Nasrin, Siraj Khorrami Nasser, Julazade Esmaili Ali Akbar. Criticism of Ki Khosrow's character based on Abraham Maslow's theory. Heroic Literature Quarterly. 2014; 1 (2): 25-46.
10. Royani, Vahid. "The Ancient Model of Ki Khosrow's Great War", Journal of Critical Studies of Literature, 2013, Year 1, Number 1, pp. 64-89.
11. Turkmani, Vajiheh and Niromand, Samaneh. "Analysis of Siavash's personality with Seligman's positive thinking theory", Persian Language and Literature Quarterly, 2018, Volume 15, Number 19, pp. 1-13.
12. Seligman, Martin. Learned Optimism, translated by Gurban Ali Khodayi, Hamadan: Rayin, 2012: p 38
13. Seligman, Martin. from pessimism to optimism; How to transform our mind and life, translated by Mehdi Garache Daghi, Tehran: Pikan, 2016: p 119.
14. 5: pp.131-132.
15. 4: pp.44-45.
16. 4: p 49.
17. 4: pp.168-169.
18. Pirani, Mansour."Looking at Hafez's poetry with Martin Seligman's positive psychology approach", 7th Persian Language and Literature Conference, Hormozgan: Hormozgan University, 2012: pp. 338-357.
19. Ahmadi H, Hasani M. POLITICAL WISDOM IN FERDOWSI, S SHAHNAMEH PRINCIPALS AND STRUCTURES. POLITICAL QUARTERLY. 2010 Sep 23;40(3):21-40.
20. Madaini, Mehdi. Ferdowsi's Shahnameh and the Glory of the Hero, Tehran: Soroush, 1991: p 129.
21. Ferdowsi, Abulqasem. Shahnameh, through the efforts of Jalal Khaleghi Mutlaq, volume 4, New York: Mazda.1990: p 87.
22. 13: p 262
23. Ferdowsi, Abulqasem. Shahnameh, through the efforts of Jalal Khaleghi Mutlaq, volume 3, New York: Mazda.1990: pp 358-359.
24. 3: pp. 111-112
25. 3: p. 119
26. 2: p. 129
27. 10: p.340
28. Kazemi, Akhtar. ideal human beings from the perspective of Shahnameh, Tehran: Samir's Manshoor, 2014: p. 153.
29. Eslami Nadushan, Mohammad Ali. Life and Death of Hero’s in Shahnameh, 2nd edition, Tehran: Ibn Sina, 1991: p.26.
30. 15: pp. 7-9
31. 13: pp. 206
32. 1: p.77
33. 3: pp. 228-229
34. Aini Nasrin. Examination of the semiotic elements of hope in Hafez's sonnets on the basis of positive psychology. Persian Language and Literature (Islamic Azad University, Sanandaj Branch). 2016 Jun 21;26(8):279-309.
35. Jawan-Shir, Faraj-Allah, (2013), Justice saga; A discussion on the political content of Ferdowsi's Shahnameh, Tehran: Ferdowsi, 2013: p.112.
36. Hamidian, Saeed. An introduction to Ferdowsi's thought and art, Tehran: Mmarkaz,2000: p194.
37. Rastgar Fasaei, Mansour. Figures in Mythology, Tehran: Research Institute for Humanities and Cultural Studies, 2004: pp 34-35.
38. 15: p.98.
39. 15: p.23.
40. 4: pp.206-207.
41. 1: pp. 88-89.
42. 13: pp. 28-29.
43. 13: pp. 79-80.
44. 5: pp.253.
45. 15: p.280.
46. 13: pp. 159-160.
47. Frankel, Victor Emil. Man in Search of Meaning, translated by Nahhat Salehian and Mohin Milani, 35th edition, Tehran: Darsa, 2014: p.127.
48. 1: p. 57.
49. 13: p.9.
50. 15: p.10.
51. 13: p.367.
52. 1: pp.65-70
53. Rahimi, Mostafa. The Tragedy of Power in Shahnameh, Tehran: Nilufar, 1997: Pp.11-19.
54. 1: pp.65-70