چالش‌های دموکراسی در عصر سلبریتی ‌زدگی سیاست

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استاد تمام دانشگاه تهران، جامعه شناسی سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تهران, دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تهران، ایران.
چکیده
چند دهه از ورود سلبریتی‌ها به حوزه سیاست می‌گذرد؛ این ورود چنان بی‌محابا و فراگیر بوده است که برخی از علمای علم سیاست از سلبریتی ‌زدگی سیاست صحبت می‌کنند. سلبریتی ‌زدگی سیاست، پیامدهای متعددی را بر ساحت‌های سیاست از جمله دموکراسی وارد کرده است. با این‌وجود این پدیده خواسته یا ناخواسته و به هر علت از مباحث جدی دانشگاهی کنار گذاشته ‌شده و یا به‌طورکلی نادیده گرفته ‌شده است و از این‌رو، خلا نظری درباره آن به‌شدت احساس می‌شود. پژوهش پیش رو برای پر کردن این خلا نظری در حوزه سیاست و هموارسازی راه پژوهش‌های بعدی پیرامون چنین پدیده شایعی در سیاست روز، می‌کوشد تا با به‌کارگیری روش تحقیق توصیفی تحلیلی و با تکیه ‌بر منابع کتابخانه‌ای به بررسی مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دموکراسی در عصر سلبریتی ‌زدگی سیاست بپردازد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که چالش‌های دموکراسی در عصر سیاست سلبریتی زده را می‌توان در سه‌ گام بررسی کرد که می‌توان به: تنظیم دستور کار سیاسی و سیاست حواس‌پرتی؛ سیاست رسوایی: نمایشی شدن سیاست و فروکاستن دموکراسی و در انتها تضعیف نظام حزبی اشاره کرد. نوآوری مقاله پیش رو این است که نخستین بار به بررسی تاثیر سلبریتی‌ زدگی سیاست می‌پردازد و شاخص‌های این تاثیر بر دموکراسی را بررسی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


. Lalancette, Mireille & Raynauld, Vincent. (2019). The Power of Political Image: Justin Trudeau, Instagram, and Celebrity Politics. American Behavioral Scientist. 63.p 4-5
Archer, Alfred & Cawston, Amanda. (2021). Celebrity Politics and Democratic Elitism. Topoi. 1-11.p 2-3
. Wheeler, Mark. (2012). The Democratic Worth of Celebrity Politics in an Era of Late Modernity. British Journal of Politics and International Relations. 14. P 13-14
. Wood, M., Corbett, J., & Flinders, M. (2016). Just like us: Everyday celebrity politicians and the pursuit of popularity in an age of anti-politics. The British Journal of Politics and International Relations, 18(3), 581–598.
- بیدالله خانی، آرش، کهرازه، یاسر (1397). دیپلماسی سلبریتی و جذابیت و ساده سازی سیاست بین الملل در ادراک عامه، فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللی، 10(37), 69-84.
Archer, A., Cawston, A., Matheson, B., & Geuskens, M. (2020). Celebrity, Democracy, and Epistemic Power. Perspectives on Politics, 18(1), 27-42. P 37
. West, Darrell M. and John Orman. 2002. CelebrityPolitics. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. P6
Gamson, Joshua. (1994). Claims to Fame: Celebrity in Contemporary America. Berkeley CA: University of California Press. P4
-Drezner, D.W. (2007) ‘Foreign Policy Goes Glam’, The National Interest, Nov/Dec, 22–8.
- Majic, S., O’Neill, D., & Bernhard, M. (2020). Celebrity and Politics. Perspectives on Politics, 18(1), 1-8. P 3-4
Driessens, Oliver. (2012) “The Celebritization of Society And Culture: Understanding The Structural Dynamics Of Celebrity Culture”. International Journal of Cultural Studies, 16(6), 641-657. P643
Ashurovich, Karimov. (2020). The Usage Of Politainment On Modern TV Channels. The American Journal of Social Science and Education Innovations. 02. 361-365. P363
- Bittner, Amanda. (2021). The Personalization of Politics in Anglo-American Democracies. Frontiers in Political Science. 3. P 2.
- کاستلز، مانوئل( 1398). قدرت ارتباطات، چاپ دوم، تهران: انتشارت علمی و فرهنگی. ص 390-391
. Manning, Nathan & Penfold-Mounce, Ruth & Loader, Brian & Vromen, Ariadne & Xenos, Michael. (2016) “Politicians, Celebrities and Social Media: A case of informalization?”Journal of Youth Studies. P 4-8.
- Gerston, Larry. (2015). Public Policy Making: Process and Principles. 3rd ed. New York: Routledge. P 4
. Harvey, Mark.( 2017). Celebrity Influence: Politics, Persuasion, and Issue-Based Advocacy. Lawrence: University Press of Kansas.p81
. Nownes, A. J. (2021). Can Celebrities Set the Agenda? Political Research Quarterly, 74(1), 117–130. 120-121
Postman, N. (2016). Amusing Ourselves to Death [20th anniversary ed], Penguin Publishing Group.p135
Meyer, T. (2002).Media Democracy: How the Media Colonise Politics.Cambridge: Polity. P79
.کروتی، دیوید و ویلیام هوینس (1391). رسانه و جامعه: صنایع، تصاویر و مخاطبان، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.ص286
- Rahat, Gideon; Kenig, Ofer.(2018). From Party Politics to Personalized Politics?: Party Change and Political Personalization in Democracies, Oxford University Press. P115
- Karremans, Johannes & Lefkofridi, Zoe. (2020). Responsive versus responsible? Party democracy in times of crisis. Party Politics. 26. 271-279. P 273-274
- Heidar, Knut Bram Wauters.(2019). Do Parties Still Represent?: An Analysis of the Representativeness of Political Parties in Western Democracies, Routledge.p12

. نش، کیت (1399). جامعه‌شناسی سیاسی معاصر: جهانی‌شدن، سیاست و قدرت، ترجمه: محمدتقی دل‌فروز، چاپ سیزدهم، تهران: کویر. ص251-255
- Street, John. ( 2004) Celebrity Politicians: Popular Culture and Political Representation. The British Journal of Politics and International Relations.;6(4):435-452. P 437-438