شناسایی عوامل انگیزشی موثر بر انتخاب مناطق عملیاتی به‌عنوان مقصد سفر (مطالعه موردی: مناطق عملیاتی استان کرمانشاه)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 پژوهشگر مرکز جغرافیا و سنجش از دور، دانشکده پیامبر اعظم، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران.
2 کارشناس ارشد جغرافیا و دفاع مقدس، دانشگاه جامع امام حسین(ع).
چکیده
مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در استان‌های مرزی ایران با عراق یکی از مکان‌های جذب گردشگر به شمار می‌روند. عوامل انگیزشی بازدید کنندگان از مناطق عملیاتی تأکیدی بر اهمیت موضوع این است که می­بایست گروه‌های مختلف بازدیدکنندگان را از نظر انگیزش سفر، شناسایی و تدارکات لازم را در این مناطق جهت پاسخگویی به انگیزش آنها مهیا نمود. از این رو ارزیابی انگیزه­های گردشگران مناطق عملیاتی به ما اجازه می­دهد که نیازها و ترجیحات آنها را بدانیم و درک کنیم. این پژوهش درصدد است، عوامل رانشی و کششی بازدیدکنندگان مناطق عملیاتی استان کرمانشاه را شناسایی و گروه بندی نماید. روش پژوهش حاضر از نظر ماهیت، پیمایشی بوده و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه­ای و میدانی بوده و در تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمونT تک نمونه­ای و آزمون فریدمن استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش، گردشگرانی است که در سال 1397 به مناطق عملیاتی استان کرمانشاه سفرکرده­اند، که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر تعیین گردید سپس برای تعیین و دسترسی به نمونه مورد نیاز از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که، مولفه­های رانشی نسبت به مولفه‌های کششی تاثیر بیشتری در سفر به مناطق عملیاتی استان کرمانشاه دارند. بر این اساس مولفه‌های انگیزش رانشی به ترتیب مولفه‌های سیاسی- هویت ملی، پاسداشتی، کنجکاوی و خود شکوفایی با میانگین رتبه ای (3.32) (2.85) (2.37) (1.45) می‌باشد و مهمترین عوامل انگیزش کششی به ترتیب مربوط به مولفه‌های تقدس مکانی، تفرج و اوقات فراغت و الزام با میانگین رتبه­ای، (2.59)، (1.72) و (1.69)می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1. Sabzi Borzoo (2015). Analysis of Motivational Typology of Sacred Defense Tourism in Iran, Basij Studies and Research Institute, Center for Humanities Studies and Research.
2. Aligolizadeh Firoozjaei et al. (2015). Factors affecting the motivation of tourists in choosing a tourist destination with emphasis on the attractions of villages in desert areas (Case study: rural areas of Khor and Biyabank), Quarterly Journal of the Iranian Geographical Association, New Volume , Year 13, No. 46, p.302.
3. Yuill Marie Stephanie (2003). Understanding Visitor Motivation at sites of Death and Disaster, A Thesis, Dark Tourism, Texas A&M University.
4. Comprehensive War Tourism Plan (2008). The first stage The first step: Recognition and capacity assessment of war tourism, the company of consulting engineers, developers and developers, Tehran: Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization, p 20.
5. Sharply Richard, Stone Philip (2009). The Darker Side Of Travel: The Theory And Practice Of Dark Tourism, Britain: Chanel View Publication.
6. Smith Valene. L. (1998). WAR AND TOURISM , An American Ethnography Annals of Tourism Research, Vol. 25, No. 1, pp. 202-227.
7. Austin N. K (2002). Managing heritage attractions: marketing challenges at sensitive historic sites , International Journal of Tourism Research No. 4,Vol. 6: pp. 447-457.
8. Vosoughi Leila (2005). Bitter Tourism with Emphasis on War Tourism, Quarterly Journal of Tourism Studies, No. 10, Fall, pp. 105-127.
9. Sabzi Borzoo (2018). Spirituality in Tourism with Emphasis on the Travels of the Path of Light, Fatehan Publications, Tehran.
10. Ebrahimzadeh Issa and Lashjerdi Razieh (2012). An Analysis of Tourists' Motivation and the Impact of Gender and Income Factor on a Case Study, Nowruz Tourists in Mahallat County, Quarterly Journal of Urban Studies, Fourth Year, pp. 1-10.
11. Bijani Massoud et al. (2011). A Study of the Concept and Position of Motivation in Adult Education Programs, Quarterly Journal of Labor and Society, No. 132-133, pp. 100-106.
12. Hershey Powell, Blanchard Kent (2008). Organizational Behavior Management, Ghasem Kabiri, Majid Publications, Sixth Edition.
13. Robbins Stephen (2005). Organizational Behavior Management, Translated by Farzad Omidvaran, Mahtab Mehraban Publishing Institute, Tehran, p.203.
14. Gharibi Aboutaleb (2012). Prioritization of Thrust and Tensile Motivational Factors Affecting the Selection of Shiraz as a Tourism Destination from the Perspective of Domestic Tourists, Ministry of Science, Research, and Technology- Allameh Tabatabai University- Faculty of Management and Accounting.
15. Correia A. and Moital M. (2009). Antecedents and Consequences of Prestige Motivation in Tourism an Expectancy- Value Motivation, Handbook of tourist behavior theory and practice, Routledge,pp 16-32.
16. Ghaderi Esmaeil and Motahar Seyedeh Mahsa (2013). Investigating the motivating factor of tourists in choosing a destination, comparing domestic and foreign destinations (Case study of Tehran), Quarterly Journal of Economics and Urban Management, No. 2, Spring, p.15
17. Hajiani Ebrahim (2000). Sociological analysis of national identity in Iran and the design of several hypotheses, National Studies Quarterly, Year 2, No. 5, p. 228.
18. Sanago Akram et al. (2015). Study of self-fulfillment status with some cognitive demographic factors in Golestan medical students in 2015, Quarterly Journal of Research in Medical Education, No. 8, Volume 1.
19. Shafiee Zahra and Rezvan Sadat Jazayeri (2016). Appreciation, altruism, forgiveness and hope in the view of spirituality in psychology, Fifth International Conference on Psychology and Social Sciences.
20. Asgari Khaneghah Asghar and Farzaneh Sajjadpour (2004). Ghodsi Attitude, Ghodsi Thought, Cultural Research Quarterly, Year 8, Issue 9, P 120.
21. Battour M., Ismail M. N., Battor M., & Awais M. (2014). Islamic tourism: an empirical examination of travel motivation and satisfaction in Malaysia. Current Issues in Tourism, p 50.
22. Nouri Gholamreza et al. (2012). Prioritization of tourism hubs in Kermanshah province based on the potential of tourism sample areas using TOPSIS multi-criteria decision making method, Quarterly Journal of Geography and Environmental Sustainability, No. 4, p94.