سنجش برتری شبکۀ ترابری کشورها

نوع مقاله : مروری سیستماتیک

نویسنده
پژوهشگر فرادکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
از الزامات اساسی هر کشوری در مدیریت بهینه سیاسی فضای ملی، توسعۀ شبکۀ ترابری ملی و بین‌المللی به عنوان یکی از متغیرهای توسعۀ کشور است. ترابری ملی، جابه‌جایی انسان، کالا، پیام و اندیشه در بخش‌های مختلف کشور و همچنین در ارتباط با نظام جهانی است. پرسش اصلی مقاله آن است که وضعیت و جایگاه کشورها در نظام ترابری ملی و بین‌المللی چگونه است و ایران با توجه به جایگاه خود در این نظام چه استراتژی‌هایی باید در پیش بگیرد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانه‌ای است. در مباحث آماری از نرم‌افزار EXCEL و برای سنجش برتری کشورها در شبکۀ ترابری ملی از روش ماتریسی و روش رتبه‌بندی تجمعی ساده (SAR) استفاده شد. چهار بخش راه‌آهن، جاده‌ای، دریایی و هوایی در ترابری ملی انتخاب شدند و برای هر یک از چهار بخش 6 متغیر و مجموعاً 24 متغیر درنظر گرفته شد. همچنین داده‌ها برای 180 کشور جهان مورد سنجش و آزمون قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورها در پنج دسته، از برترین تا کشورهای درجه پنج در ترابری ملی قرار می‌گیرند. ایران نیز با قرار گرفتن در دسته سوم (رتبۀ جهانی 53) وضعیت میانه‌ای دارد و در میان کشورهای منطقه، رتبۀ چهارم را به دست آورده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1- https://population.un.org/wpp/
2- http://data.un.org/en/index.html
3- https://data.worldbank.org/indicator/IS.RRS.PASG.KM
4- https://data.worldbank.org/indicator/IS.RRS.GOOD.MT.K6
5- https://data.worldbank.org/indicator/IS.RRS.TOTL.KM
6- https://apps.who.int/gho/data/node.main.A997
7- https://reports.weforum.org/pdf/gci-2017-2018-scorecard/WEF_GCI_2017_2018_Scorecard_EOSQ057.pdf
8- https://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2014-2015/rankings/
9- http://reports.weforum.org/pdf/gci-2017-2018-scorecard/WEF_GCI_2017_2018_Scorecard_EOSQ353.pdf
10- http://reports.weforum.org/pdf/gci-2017-2018-scorecard/WEF_GCI_2017_2018_Scorecard_EOSQrailroad.pdf
11- https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/rmt2019_en.pdf
12- http://www.worldportsource.com/countries.php#top
13- https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/385.html
14- https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2053rank.html
15- http://www.oica.net/category/vehicles-in-use/
16- Hafeznia, Mohammad Reza (2015), Principles and Concepts of Geopolitics, Mashhad: Papoli, [in Persian].
17- Geldermann, J. and O. Rentz (2000), Bridging the Gap between American and European MADM approaches, Proceeding of 51st Meeting of the European working group multicriteria aid for decisions.
18- Rodrigue, Jean-paul, Claude Comtois and Brain Slack (2013), The Geography of Transport Systems, London and New York: Routledge.
19- Hafeznia, Mohammadreza and Abolfazl Kavandikateb (2017), Raison d'etre of Iran, Tehran: Samt, [in Persian].
20- Razzaghi, Ebrahim (2011), Acquaintance with the Iranian economy, Tehran: Ney, [in Persian].
21- Soja, E. W. (1971), The Political Organization of Space, AAG, Resource Paper, No. 8, Washington D. C.
22- Kazemi, Ali Asghar (2005), International Relations in Theory and Practice, Tehran: Ghoomes, [in Persian].
23- Behforooz, Fatemeh (2001), Prevailing Themes in Human Geography, Tehran: Tehran University Press, [in Persian].
24- Blacksell, Mark (2006), Political geography, London and New York: Routledge.
25- Cox, Kevin, Murray Low and Jenny Robinson (2008), The Sage Handbook of Political Geography, London: Sage Publication.
26- Glassner, Martin Ira (1993), Political Geography, New York: John Wiley and Sons Inc.
27- Agnew, John, Katharyne Mitchell and Gerard Toal (2003), A Companion to Political Geography, USA: Blackwell Publishers Ltd.
28- Agnew, John (2002), Making Political Geography, London: Oxford University Press.
29- Unctad (2019), Review of Maritime Transport, United Nations Conference on Trade and Development, https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/rmt2019_en.pdf.