دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، a_banae@yahoo.com
چکیده: (2150 مشاهده)
راههای مواصلاتی برای کشورهای آسیایی به دلیل وسعت جغرافیایی قارۀ کهن از اهمیت خاصی در تبیین سیستم منطقهای برخوردار است. این امر سیاست منطقهای چین را به عنوان قدرتمندترین کشور آسیایی و مولدترین مردم جهان، نسبت به محیط پیرامونی دستخوش تغییرات عمدهای کرده است. در این بین نقش قفقاز جنوبی به عنوان پل ارتباطی چین با غرب و بازارهای صادراتی اروپا بسیار حائز اهمیت است. لذا پکن با بهرهگیری از ظرفیت قفقاز بهعنوان حلقه اتصال منافع استراتژیک خود بهویژه در حوزه انرژی و تجارت زمینه افزایش تعاملات را با جمهوریهای قفقاز جنوبی تحت لوای پروژه جاده اقتصادی ابریشم جدید (یک کمربند، یک راه) فراهم میسازد. از سوی دیگر در تاریخ روابط دولتهای آسیایی و اروپایی، قفقاز به شاه کلید مناسبات قارهای شهرت یافته است. که این نقش مسئولیت دولتهای قفقازی را در تعامل هرچه مطلوبتر با چین دو چندان میکند.
از اینرو در پژوهش پیش رو تلاش خواهد شد؛ تا با تاکید بر نگرش تحلیلی و از منظر تئوری سیستم منطقهای، سیاستهای منطقهای چین در قبال جمهوریهای قفقاز جنوبی و نحوۀ اثرگذاری پروژه جاده اقتصادی ابریشم جدید در افزایش دامنه نفوذ پکن در قفقاز جنوبی و نیز تاریخ مناسبات اقتصادی پکن و دولتهای قفقازی، با توجه به اسناد موجود بررسی شود. در این بین فرضیه پژوهش بر این پایه استوار است که با توجه به استقرار سیاست خارجی چین بر پایه تعاملات اقتصادی با دولتهای منطقه، افزایش روابط چین با جمهوریهای قفقاز جنوبی در راستای احداث پروژه جاده اقتصادی ابریشم جدید، موجب تثبیت جایگاه چین در منطقه و تقویت مناسبات در سایر حوزههای اقتصادی خواهد شد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
جغرافیای سیاسی دریافت: 1399/3/20 | پذیرش: 1399/5/10 | انتشار: 1399/9/20