پژوهشگر فرادکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس ، Akkateb@gmail.com
چکیده: (2685 مشاهده)
از الزامات اساسی هر کشوری در مدیریت بهینه سیاسی فضای ملی، توسعۀ شبکۀ ترابری ملی و بینالمللی به عنوان یکی از متغیرهای توسعۀ کشور است. ترابری ملی، جابهجایی انسان، کالا، پیام و اندیشه در بخشهای مختلف کشور و همچنین در ارتباط با نظام جهانی است. پرسش اصلی مقاله آن است که وضعیت و جایگاه کشورها در نظام ترابری ملی و بینالمللی چگونه است و ایران با توجه به جایگاه خود در این نظام چه استراتژیهایی باید در پیش بگیرد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانهای است. در مباحث آماری از نرمافزار EXCEL و برای سنجش برتری کشورها در شبکۀ ترابری ملی از روش ماتریسی و روش رتبهبندی تجمعی ساده (SAR) استفاده شد. چهار بخش راهآهن، جادهای، دریایی و هوایی در ترابری ملی انتخاب شدند و برای هر یک از چهار بخش 6 متغیر و مجموعاً 24 متغیر درنظر گرفته شد. همچنین دادهها برای 180 کشور جهان مورد سنجش و آزمون قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورها در پنج دسته، از برترین تا کشورهای درجه پنج در ترابری ملی قرار میگیرند. ایران نیز با قرار گرفتن در دسته سوم (رتبۀ جهانی 53) وضعیت میانهای دارد و در میان کشورهای منطقه، رتبۀ چهارم را به دست آورده است.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
آمایش سیاسی فضا دریافت: 1399/12/12 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10