چکیده: (11512 مشاهده)
مقدمه: شهرستان خور و بیابانک با داشتن شرایط جغرافیایی و توپوگرافی ویژه، چشمهها، آبشارها، تنوع گیاهان دارویی، حیاتوحش و ابنیه تاریخی، دارای ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران است. برنامهریزی راهبردی میتواند یکی از شیوههای بهرهبرداری از این فرصتها باشد. بنابراین هدف پژوهش، شناخت اولویتهای راهبردی توسعه اقتصادی با تاکید بر اکوتوریسم در شهرستان خور و بیابانک اصفهان بود.
ابزار و روشها: در پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر، جمعآوری اطلاعات با روش کتابخانهای و میدانی انجام شد و با نمونهگیری دردسترس، دو گروه شامل گردشگران بهتعداد ۱۵۰ نفر و کارشناسان گردشگری بهتعداد ۳۰ نفر انتخاب شدند. برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها، تهدیدها و تکمیل اطلاعات به متخصصان مراجعه و فهرستی از راهبردها تهیه شد. برای انتخاب راهبردهای توسعه اقتصادی از مدل SWOT استفاده شد و دادهها با نرمافزار GIS تحلیل شدند.
یافتهها: در عوامل خارجی (EFAS)، "متنوعسازی جاذبههای بومگردی" با وزن ۰۶۹/۰ بهعنوان اولین فرصت و "تخریب محیط زیستی و ایجاد خسارت به آثار تاریخی" با وزن ۰۵۳/۰ بهعنوان مهمترین تهدید بود. در ماتریس عوامل داخلی (IFAS)، مهمترین نقطه قوت، "تنوع جاذبههای اکوتوریستی در منطقه" با وزن ۰۶۹/۰ و "کمبود زیرساختهای محیطی و کالبدی" با وزن ۰۶۳/۰ بهعنوان مهمترین نقطه ضعف بود. استراتژی تغییر جهت برای این شهرستان در راهبرد رقابتی (ST) قرار داشت.
نتیجهگیری: راهبردهای "توسعه همکاری سازمانهای درگیر در اداره جاذبههای گردشگری، توجه به مشارکت مردم، افزایش تبلیغات برای معرفی آثار گردشگری متقاضیان بومگردی و جذب گردشگر در طول سال با تنوعبخشی در ارایه گونههای مختلف بومگردی"، مهمترین راهبردهای توسعه اقتصادی گردشگری شهرستان خور و بیابانک اصفهان هستند.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
آمایش سیاسی فضا دریافت: 1396/9/2 | پذیرش: 1396/11/13 | انتشار: 1398/2/17