دوره 4، شماره 2 - ( 1401 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 98-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vajdani Tabatabaii I S, Mohammadian F, Nobakht Ramezani Z. Testing the political behavior model on managers' in sports organizations. pos 2022; 4 (2) :87-98
URL: http://psp.modares.ac.ir/article-42-60762-fa.html
وجدانی طباطبایی ایلیا سادات، محمدیان فریبا، نوبخت رمضانی زهرا. آزمون مدل رفتار سیاسی بر تصمیم گیری مدیران در سازمان های ورزشی. آمايش سیاسی فضا. 1401; 4 (2) :87-98

URL: http://psp.modares.ac.ir/article-42-60762-fa.html


1- دانشجوی دکتری تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2- استادیار تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. ، faribamohamadian47@gmail.com
3- استادیار تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
چکیده:   (1782 مشاهده)
هدف این پژوهش آزمون مدل رفتار سیاسی بر تصمیم گیری مدیران با نقش میانجی هویت سازمانی و نقش تعدیلگر اعتماد سازمانی در سازمان­های ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مدیران میانی فدراسیون­ها، وزارت ورزش و جوانان، ادارات کل ورزش و جوانان استان­ها و نیز روسای هئیت­های ورزشی استان­ها به تعداد 250 نفر بودند از این افراد 104 نفر به­عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی از نوع پژوهش­های پیمایشی و از جمله پژوهش­های کاربردی است که به‌صورت میدانی انجام شد. جمع آوری دادهها از طریق چهار پرسشنامه رفتار سیاسی (17سوال)، تصمیم گیری مدیران (14سوال)، اعتماد سازمانی (12سوال) و هویت سازمانی (16سوال) بود. روایی و پرسشنامه­ها مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (رفتار سیاسی=89/0، تصمیم گیری مدیران=92/0، اعتماد سازمانی=85/0 و هویت سازمانی=90/0) گزارش شد. همه تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرمافزارهای SPSS، SPSS Sample power،Smart SPSS  انجام گردید. نتایج نشان داد که اعتماد سازمانی اثر مثبت و معناداری بر تصمیم گیری مدیران دارد. رفتار سیاسی اثر مثبت و معناداری بر تصمیم گیری مدیران دارد. رفتار سیاسی اثر مثبت و معناداری بر هویت سازمانی دارد. هویت سازمانی اثر مثبت و معناداری بر تصمیم گیری مدیران دارد. همچنین رفتار سیاسی بر تصمیم گیری مدیران از طریق هویت سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. در نهایت نتایج نشان داد که اعتماد سازمانی می­تواند به صورت اثر مثبت و معناداری رابطه بین رفتار سیاسی و تصمیم گیری مدیران را تعدیل کند. با توجه به نتایج پیشنهاد می­شود هنگام تعیین مدیران، افرادی برگزیده شوند که به نقش و نظر کارمندان در تصمیم گیری­های سازمانی اهمیت داده و مشورت با آنها را در فعالیت­های خود مدنظر قرار دهند.
 
متن کامل [PDF 1846 kb]   (653 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: جغرافیای سیاسی
دریافت: 1400/8/25 | پذیرش: 1400/11/5 | انتشار: 1401/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.